Zwarte Moerbei

Achteraan in onze tuin staat een zwarte moerbei (Morus nigra). Jammer dat hij zo ver naar achter staat, want ik vind het een fantastisch mooie boom. Kijk naar de structuur van die stam! Prachtig toch?
moerbeistam

Maar je weet misschien hoe dat gaat als de verbouwingen nog volop aan de gang zijn en je geen tijd hebt voor de tuin? Juist: we zullen da boomke voorlopig hier zetten, dan staat het niet in de weg, en achteraf zien we wel…
In tegenstelling tot wat we overal hoorden en lazen, deed “da boomke” het hier heel goed, en ondertussen is dat een hele boom, die een verhuizing niet meer zou overleven.
Hij groeit in de kippenren, en over het hok.
zwarte moerbeiboom

De kippen zijn een beetje zoals de vrouw des huizes: ze kijken niet op of om naar de vruchten van de boom. Zeg nu zelf, die doen er toch alles aan om er niet lekker uit te zien?zwarte moerbeien

Ze hebben van die rare uitsteekseltjes, en als ik zoiets zie dan vraag ik mij af hoe pluizig/harig/hard dat zou smaken, en heb ik hoegenaamd geen goesting om te proeven. Zeker niet toen ik ook nog hoorde dat er daar dikwijls larven van lieveheersbeestjes inzitten, en dat dat vies smaakt. Het gedacht!
Bovendien verstoppen ze zich onder de bladeren, precies of ze willen niet gevonden worden. Kijk naar die bladeren: prachtig, maar geen besje te zien.moerbeiblad

Als je dan onder een tak  kijkt zie je er een massa hangen.
moerbeien

Nog een onsympathiek kantje: ze rijpen allemaal op een ander tijdstip. Sommige vruchten beginnen zich nog maar net te vormen, terwijl anderen al rijp zijn. Vaak op dezelfde plaats aan een tak.

En toch…het enthousiasme van Hugo toen die de boom zag staan, mijn vader die er steevast naartoe loopt om te kijken of er iets te plukken valt (en dan altijd wordt gewaarschuwd voor de vuile plekken die er niet uitgaan in de was), de niet-tot-het-kippenras-behorende vogels die feest vieren in de boom: ze haalden mij over de streep om toch eens iets te proberen.

Ik plukte de rijpe exemplaren, en het sap dat van mijn handen liep smaakte heerlijk. Een beetje zoals zoete kersen. Ik kon een ontsapper lenen voor een paar weken, dus dat vond ik wel een experiment dat het proberen waard was. Nu pruttelen de moerbeien dus, samen met nog een hoop frambozen, en heb ik straks moerbei-frambozensap. Het ruikt hier al heerlijk!
Misschien om gelei te maken, of siroop, of een sauske voor bij ijs? Ik hou jullie op de hoogte. En als ’t meevalt pluk ik volgende week opnieuw.

3 gedachten over “Zwarte Moerbei

  1. De Fruitberg

    ’t Is een vrucht die me ook niet direct aanspreekt om te eten, ook al zegt iedereen dat ze zo lekker is… Bovendien de enigste fruitsoort die je hier kan telen die niet in de tuin staat

Geef een reactie

