Oef

’t Is weer gepasseerd. Wat? De kermis. Twee keer kermis. het eerste weekend van september in de gemeente waarmee we gefusioneerd (gefuseerd?) zijn, het tweede weekend op ons dorpsplein.
Weekend, nu ja… de eerste keer is dat eigenlijk een hele week: kermis, koers, jaarmarkt, avondmarkt, vuurwerk…en dan dus weer kermis hier.

Ik hou daar niet van. Echt niet. En zij die mij kennen weten dat dat héél zacht uitgedrukt is. Ik vind heel dat gedoe een on-ge-loof-lij-ke geldklopperij. Kermiskramers die zelfs de moeite niet doen om vriendelijk te zijn tegen kleine kinders, die ze nog afsnauwen ook, en die na het gooien van balletjes of vissen van eendjes zo’n kinders hun hart breken door ze troep mee te geven die het geen vijf minuten uithoudt. Oh man, tranen dat hier al vergoten zijn voor die kermis!

Vroeger was’t simpel: de zonen wisten nog niet van kermis in de buurgemeente, en als ’t bij ons zo ver was trakteerden we op een dagje pretpark. Ik kan u verzekeren, met zes zijt ge goedkoper af, en hebt ge veel langer plezier in ’t Plezantste Land, of bij die kabouter aan de zee. Helaas pakt dat niet meer. De jeugd heeft zijn sociaal netwerk, de druk wordt groot, en ze gaan in de buurgemeente naar school. Elke dag van de eerste schoolweek is er dus verleiding…

Ik kan aan al dat gedoe dus geen cent (écht, geen cent) uitgeven, en ik vind het verschrikkelijk dat mijn zonen hun beperkte zakgeld daar aan hangen. ’t Ergst van alles is dat het altijd te weinig is, en altijd een vies gezicht omdat ze niet méér uit hun spaarpot mogen gaan halen dan op voorhand afgesproken is.  En dan nog zijn ze inventief. Op vrijdag wordt er geld gevraagd voor iets op school, en dat is dan spoorloos verdwenen natuurlijk. Of de zoon die dikwijls mee gaat winkelen weet de bankkaart liggen, en kent de code, en verkeert in de waan dat wij niet zien dat er afgehaald wordt met die kaart… Jongens toch, ’t kot was hier efkes te klein voor mij.

Nee, alleen miserie vind ik dat, en ik ben dus nu weer heel blij dat het gedaan is. Tot in februari, Appolonia-kermis. Dan begint heel de miserie opnieuw, maar da’s nog ver, niewaar?

5 gedachten over “Oef

  1. De Fruitberg

    Ik kan je alleen maar gelijk geven. Mij ga je er niet zien. Geldklopperij van de bovenste plank en die foorkramers zijn – zoals je aangeeft – vaak onvriendelijk.
    Maar hier is er nog een andere reden: tijdens de kermis zijn er steeds heel wat Tienenaars die op hun strepen staan en absoluut willen bewijzen dat Tienen titel van hoofdstad van de marginale driehoek verdient.

  2. bentenge

    Tijdens kermisweekends probeer ik het centrum hier te mijden, om dochter (10) niet op slechte gedachten te brengen. En ola ola, dit jaar zijn we ook “vergeten” naar de paasfoor in mijn geboortestad te gaan.

Geef een reactie

