Herfst in ’t land?

Nu al? Allé jong, ik heb daar echt nog geen goesting voor… Druilerige regen, vochtige kilte, snotneuzen en zere kelen, bah!

Laat ik dat efkes voorblijven: ik maak een massale portie vliersiroop. ’t Schijnt dat dat even goed is als een griepvaccin. Dat durf ik (zijnde verpleegster van opleiding) duchtig betwijfelen, maar iets lekker met vitamientjes, dat vinden we hier wel leuk.

Maandag scheen de zon, dus trok ik de wijde wereld in (nu ja, alles is relatief, die wereld ligt op 500 meter van de deur) en plukte een portie rijpe vlierbessen. Ik ging iets zachthandiger tewerk dan de moestuinman, en maakte er ook wat minder “spel” van.
Bessen spoelen (grondig, amai daar zitten veel beesten tussen!) en de ontsapper in. Niks afritsen, passe-vite of neteldoek, neenee. Een uurtje laten ontsappen terwijl ge zelf andere dingen kunt doen, pure luxe dus. Na dat uurtje geurde het hier volgens kleinste zoon naar een mix van chocolade en caramel, en had ik twee liter sap.
Tijd om het vliersirooprecept van de tofste onthaalmoeder in de streek eens te proberen.

In het hete sap gooide ik een handvol thijm (verse, een mengeling van alle soorten die ik nog vond in de tuin), een tiental salieblaadjes en een stuk harde zwarte drop. Daarbij nog rietsuiker (in dit geval 1 kg, de helft van het volume sap) en dat mocht op het aanrecht een nachtje “trekken”. De dag daarna werd alles gekookt, enkele minuutjes borrelen is voldoende. Via de zeef in propere flessen, en er werd natuurlijk al geproefd. Hoewel het mij niet echt super leek, vooral omwille van de drop, kan ik nu wel verklappen dat dit Héérlijk (ja, met hoofdletter!) is.
Ik denk dat ik het zeer enthousiast preventief zal gebruiken, zo per soeplepel, of een goeie scheut in een beker heet water. De zonen lusten het ook, dus mogelijk wordt het aantal vuile zakdoeken deze winter gereduceerd 😉

7 gedachten over “Herfst in ’t land?

  1. ludorutten

    Heb die aflevering van de vliersiroop ook gezien op TV en vond ook dat Wim heftig tekeer ging met die struik. Wat de siroop zelf betreft: zoals je zelf aangeeft zal de medische werking wel kwatsch zijn. De suiker maakt het iet of wat drinkbaar en ’t zal de keel zeker wat ‘smeren’ maar genezen? Ik geloof er zelf niks van ook al verkondigen heel wat groenbloggers van wel.

Geef een reactie

