Trio van quiches

Vandaag werd hier veel werk verzet. De jongens hielpen samen met een vriend bij de overbuurvrouw om de afgebroken “koterij” op een container te gooien. En ze deden dat met een onstuitbaar jeugdig enthousiasme.

jongens vullen de container

We hadden er alle vertrouwen in dat ze het ook zonder ons tot een goed einde zouden brengen, en hadden dus zelf tijd om verder te doen in de moestuin.
Zoals iedereen weet maakt buitenwerk hongerig. En zoals iedereen hier in huis weet, heb ik meestal geen goesting om het buitenwerk te laten staan ten gunste van de kookpot.

De oplossing: combineren. Oogsten uit eigen tuin, en daar direct mee aan de slag, dat kan nog gaan. Een (zomer)prei of twee werden uit de grond gehaald, en een struikje snijbiet werd afgesneden. Net boven het groeipunt, dan schiet die gegarandeerd nog eens uit voor de winter. Wat tomaten, eitjes, kaas en room klaargelegd, en ik kon beginnen.
Vier taartvormen werden belegd met kant-en-klaar deeg (2x blader, 2x kruimel). Op twee taartbodems strooide ik gemalen kaas, verdeelde ik tomaten en blokjes gerookt spek, strooide wat basilicum en oregano, 200 ml room waarin twee eitjes geklutst zijn erover, royaal afwerken met gemalen kaas, en de oven in.

quiche met tomaten en spekjes

Ondertussen stond de snijbietstengel, in kleine blokjes gesneden, op het vuur. Als die beetgaar waren werden ze over de taartbodem verdeeld, en daarover verbrokkelde ik een stuk feta. De grote bladeren werden even in de kookpot gedaan, die slinken direct, net zoals spinazie. In die pot goot ik ook een flesje room, deed er twee eitjes bij en zette ik dan even de mixer er in. De groene spikkeltjespap goot ik over de snijbiet- en fetabrokjes, klaar, ook oven in.

quiche met snijbiet

De laatste quiche was er eentje op verzoek: reepjes gerookte zalm op de bodem, gestoofde prei, gekruid met peper en dille erbij, room-ei mengsel erover en oven in.

quiche met prei en zalm

Na een aperitief op het terras, waarbij het toch wel heel snel donker werd, smaakte dat perfect.

 

6 gedachten over “Trio van quiches

Geef een reactie

