Maakboom

Nog nooit van gehoord? Wel, ik ook niet. Tot enkele dagen geleden. Madam uit de kempen had een stukje gepleegd, en ik lees daar al eens graag. In dat stukje zat een linkje naar een andere blog, en daar stond alles over de maakboom.

Een uitdaging! Een creatieve dan nog wel! Yes, ik doe mee. Voor iedereen die de échte kerstboom een warm hart toedraagt: ik ook. Maar…
* er is de allergie. Zoon twee, Moeke en ikzelf tranen en snotteren dat het een lieve lust is zolang de naaldboom binnenstaat.
* er is elk jaar opnieuw het voornemen om de boom genoeg water te geven, maar elk jaar opnieuw wordt dat vergeten. Er regenen dus een massa naalden naar beneden.
* er is elk jaar na de feestenperiode het gevoel dat het genoeg geweest is. Organiseren, koken, huis ombouwen tot B&B voor klein en groot, en dan heb ik geen massa’s naalden nodig, en na tien keer stofzuigen en dweilen nog altijd naalden. Nee, ik overdrijf niet. Nooit. 😉
* er was vorig jaar al de vraag of we nep of echt zouden zetten. En het jaar dààrvoor. En daarvoor. Maar die plastiekdinges zijn ofwel niet mooi, ofwel verschrikkelijk duur voor de tijd dat ze uit de kelder mogen komen.
* er is al enkele jaren de fantastisch mooie nepboom bij Noma. En zoiets wil ik ook, maar dan zelfgemaakt. Ik wilde hem laten zien, maar er is blijkbaar geen enkele nieuwjaarsbrieven-foto waar hij mee op staat.

Alles begint hier altijd met een strak plan. Er moesten dus wilgentenen gevonden worden, liefst niet te dik, en een beetje extra inspiratie. De wilgen in het bos van de tofste onthaalmoeder van de streek mochten wat bijgeknipt worden, dus man des huizes en ikzelf trokken gewapend met snoeischaar, zaagske en ladder naar “den bos”.

Met twee bussels takken kwamen we weer thuis, en dan snuisterde ik wat op Pinterest. Gevaarlijk, want zoals iedereen weet ziet alles daar er veel mooier en simpeler te maken uit dan in ’t echt.

Plank gezocht, cirkel getekend, gaten in geboord (waar ik de structuurtakken dan stevig in kan vastzetten) en al wat dikke takken van hun zijtwijgen ontdaan. Daarna was het donker, en moest er dus vanalles binnen gedaan worden. Ah ja, mijn kroost wil ook eten, er was “Eigen Kweek”, en dan een bad, nog wat boek en bed.

Vandaag dus de rest van het verhaaltje. Weven met wilgentakken valt al bij al nog mee.  Na een uurtje was een koffietje aan de orde, uit een grote tas, waar mijn verkleumde vingers weer wat gevoel kregen.
In de namiddag deed ik nog wat verder, en de jongens staken hun duimen omhoog, lachten lief van achter de ramen en verzekerden mij dat het mooi was.
Toen had ik eigenlijk al nattigheid moeten voelen. De koude douche kwam een paar uur later, toen man des huizes vroeg hoe groot die mand voor de luchtballon moest worden…

Kijk, ik deed mijn best.
Ik voorzie een hoop zakdoeken, neus- en oogdruppels, ik koop één van de jongens om om te stofzuigen na de feestdagen en bombardeer een andere tot verantwoordelijke van de waterhuishouding. Man, zoekt u ne schonen boom en brengt’em mee. En stop met lachen met mijn creatie!
Nee, een foto krijgen jullie niet. Ge zou te veel leute hebben!

7 gedachten over “Maakboom

  1. man des huizes

    Hier die man des huizes,

    dat fotoke, daar wil ik nog wel wat moeite voor doen. Maar nog beter is om een beetje de moraal wat op te krikken en een 2de poging te ondersteunen ? Ik wil nog wel eens met een zaagske en een ladderke naar “den bos” trekken …
    (En denk nu niet dat ik met mijn madam niet meer praat hé)

  2. brubeck

    Op dat vlak ben ik toch wat conservatief, dus een echte boom. Zelfs al zorgt het voor de jaarlijkse huwelijkscrisis, die we gelukkig wel overleven 😉 Dit zou me toch teveel werk zijn, denk ik.

  3. Heidi Berichtauteur

    @ allen: kijk, wie weet, ooit een fotooke.
    @ misssexandthecity: ik wil dan wel een stap-voor-stap plannetje zien hé! en uiteraard ook een foto 😉
    @ brubeck: als ik kan prutsen met zoiets, ben ik helemaal in mijn nopjes. En onze jaarlijkse huwelijkscrisis hebben we ook hoor, over andere dingen. Maar ongeveer even kalendervast 🙂

Geef een reactie

