Niet zo perfecte timing

Tja, dat kan dus ook…

Allereerst, en drie dagen na de feiten: een heel gelukkig 2014!

Nog te laat, en voorlopig geen beterschap in zicht: de “eerste zicht-januari” foto’s. Op 1 januari te lang geslapen, op 2 januari te druk bezig met alles opruimen, en vandaag het toppunt van slechte timing. Ik wilde ze maken, echt, maar het liep een beetje anders dan gepland.

Op vakantiedagen zwijgt de wekker, dus is er van enige ochtendlijke activiteit meestal geen sprake. Behalve bij man des huizes, die (redelijk) vroeg uit de veren was om wat boodschappen te doen. Die boodschappen waren noodzakelijk om verder te kunnen werken in de moestuin. Daar was de timing nog ok: hij kwam thuis toen ik genoot van mijn eerste koffietje van de dag, en dus al een zekere mate van aanspreekbaarheid had. Ik sprong in mijn kleren, en we vlogen er in.
De takken die gisteren bij Noma gesnoeid werden kregen vandaag een plekje op de takkenwal. Daarna werd de serre (een plastiek tunneltje van 2 x 3 meter) losgemaakt en een halve meter naar rechts (of links, afhankelijk of je voor- of achterkant vasthebt natuurlijk) weer voorlopig neergezet. Ze stond in de weg voor de laatste twee moestuinbakken die nog moesten gemaakt worden.

Alles verliep zeer vlotjes, zoals gewoonlijk hadden we afgesproken wie handjes en wie brains zou zijn, en de bakken kwamen er. Op een redelijke tijdsspanne, tussen de telefoontjes, gilletjes van zonen om wat computerhulp en boterhammetjes door. Ook tussen de regenvlagen door. Elke keer als we dachten “nu gaan we binnen wat doen” klaarde het op, konden we genieten van een regenboog, en deden we verder.

Moment suprรชme: alle bakken klaar, de serre kon op haar definitieve plaats gezet worden.

Timing? Zo wat de slechtste die je je maar kan bedenken.
Moeder natuur had net het idee om een stormpje met karakter over “onzen hof” te laten razen. Beetje regen, beetje wind. Meer regen, wat gerommel in de verte, wat meer wind.
Serre stond waterpas, grondankers moesten nog vastgemaakt worden en plastieken zijflappen ingegraven.
Veel regen, hagel, bliksem, donder, massaal veel wind. Man des huizes deed de serre toe, die ik langs binnen probeerde vast te houden.

Om een lang verhaal kort te maken: ik vond dat ik in plaats van met serre en al weg te vliegen beter even kon gaan kijken hoe het met mijn bloedjes van kinders was. Die vinden dat namelijk ook niet tof als ze tussen bliksem en donder niet tot twee kunnen tellen. De schatjes hielden de achterdeur al voor mij open, informeerden even of pa ok was en keken dan verder naar hun scherm.

Toen alles overgewaaid was zag ik dat man des huizes en de serre nog overeind stonden, en genoot ik van een heerlijk heet doucheke. De snijbiet die ik al gereed geoogst had voor deze avond is wellicht verzopen in de modderstroom. Kapotgehageld kan ook. Jongens, ge moet zot zijn om met zo’n weer buiten te willen werken… Foto’s zijn dus niet meer gelukt, weeral niet. Te donker, te nat, en te koud om met alleen mijn handdoekje rond mij nog weer naar buiten te willen ๐Ÿ˜‰

12 gedachten over “Niet zo perfecte timing

  1. Fries

    Dat Stormke (met grote S) passeerde ook hier. We vertoefden op dat eigenste moment op ’t containerpark met een volle kar, waaronder heel wat tuig in kartonnen dozen. En ’t is bewezen: zelfs stevig karton kan in een mum van tijd in een broos filterzakje veranderen… Of beschikt de ‘man des huizes’ bij Moonen over regenbestendiger containerparkkarton!?

    1. Heidi Berichtauteur

      Toen ik wat bekomen was van de bijna-weggevlogen-paniek heb ik er ook van staan genieten. Veilig achter glas, op dikke rubberen crocs ๐Ÿ˜‰ Het blijft een prachtspektakel, en het licht achteraf was zooooo mooi!

  2. bentenge

    Ik stond er bij en keek er naar van achter het livingvensterglas. Mooi om zien wel.
    Maar kijk, er zijn nog vlijtige mensen die hun kerst- en nieuwdagen gebruiken voor zinvolelre bezigheden dan eten en drinken ๐Ÿ™‚

  3. brubeck

    Raar, hier heeft het niet zo lelijk gedaan buiten wat gewaaid. Maar misschien woon ik wel in een micro-klimaatzone met bovennatuurlijke bescherming ๐Ÿ˜‰ En alleen met een handdoek rond naar buiten gaan, da’s pas durven ๐Ÿ˜‰

  4. Zem

    Wij hier in zuid-oost Friesland kregen slechts een vlaag mee van dit slechtweergebied.
    Maar ja, Heidi. Zรณ kan je wat van plan zijn, en zรณ komt er wat tussen…
    Gelukkig dat serre, man en kinderen nog intact waren ๐Ÿ˜‰ En jijzelf natuurlijk!
    En die foto’s op de eerste van de maand, ach Heidi, daar kan je natuurlijk wel een beetje mee sjoemelen…

    1. Heidi Berichtauteur

      Tuurlijk sjoemelen we nu en dan wat. Volgens mij is dat onze nationale sport ๐Ÿ˜‰
      Achteraf bekeken hebben we echt wel geluk gehad dat mijn rots in de branding op het juiste moment mee aan de serre hing.

Geef een reactie

