Ondertussen, na de vakantie

* zijn alle zonen weer thuis. Da’s efkes weer wennen, geloof mij. Iedereen zoekt terug zijn plekje, en na een kleine twee dagen lijkt dat weer allemaal in de plooi te vallen. Iedereen had een supervakantie, met meer of minder overnachtingen buitenshuis, meer of minder vrienden en vriendinnen in de nabijheid, meer of minder actief. Iedereen content, ik ook.

* was er een lente-gevoel. Dat zorgde voor veel activiteit in de tuin, en omgekeerd evenredig daaraan was de binnenactiviteit. O jee, wat een zootje! Weekendtassen, een valies, slaapzakken, restjes filmparty-op-zolder, een massa was, veel zand in huis: een bewolkt dagje mag, maar is wat mij betreft geen vereiste. Ik kan het nog wel eventjes aan πŸ˜‰

* is de tuin weer wat meer “af”: Een rozenboog, de boog voor de Wisteria, een klimrek voor de frambozen, compost in de moestuin, volle zaaibakjes, een serre die benut wordt zoals het hoort, erwtjes die boven piepen, aardbeien die netjes op twee ruggen geplant staan en kippen die vakkundig geweerd worden waar ze niet gewenst zijn. In de rest van de tuin mogen ze nog volop scharrelen en slakkeneitjes eten.

* staan de agenda’s nog altijd even vol. De zonen durven wel eens te vergeten dat er nog zoiets als “school” bestaat, en dat resulteert dan in stressy momenten tussen alle andere activiteiten door. Een spreekbeurt die eigenlijk al af moest zijn, componenten voor electronica die nog “Γ©cht, tegen morgen!” gekocht moeten worden in de winkel die binnen 20 minuten zijn deuren sluit, ochtenden waarbij de trap geteisterd wordt door pubervoeten die er niet kunnen aan doen dat het puberbrein vanalles vergeet in de rugzak te stoppen, brooddozen en turnzakken die er een hemels genoegen in scheppen om altijd onvindbaar te zijn…enfin, u kent dat misschien. Computers, gsms en muziek verstoppen zich nooit, da’s ook een puberwetmatigheid.

* zien we de buren weer wat meer: Een electriciteitspanne in de straat doet iedereen buiten komen, maar ook overschot aan plantgoed, het vermoeden van een barbecue, teveel ijstaart of een wit wijntje dat open is wordt hier broederlijk gedeeld en zusterlijk geconsumeerd. Horrorverhalen over lastige buren zijn de ver-van-mijn-bed show. Houden zo!

* leerden we weer wat bij op de gitaar. De vingertopjes worden het stilletjesaan gewoon, de variatie in akkoorden wordt wat groter, en de liedjes die we kunnen spelen al iets eigentijdser dan “Kumbaya”. Coldplay, hoe cool is da! In twee verschillende slagen dan nog wel. Ik word echt nog goed πŸ™‚

* kriebelt de zon nog steeds. Ondertussen kwamen hier al een paar smsjes binnen van de zonen: mag ik straks na school nog even…? ’t Is zo’n goed weer. Ah ja zeker, dan moet ik ook niet te vroeg richting keuken. Win-win.

* moet ik nu dringend iets anders doen dan achter mijn scherm zitten. Straks is heel de zonnige dag voorbij zonder dat het gras aan mijn voeten gekieteld heeft. DΓ t zou ik nu oprecht zonde vinden.

6 gedachten over “Ondertussen, na de vakantie

Geef een reactie

