Patattentaart. Of zoiets.

Ge weet wel, zo van die dagen zonder plannen. Dat ge dit doet, en dat, en nog een beetje hier, en daar. Efkes iets wegbrengen, en rapkes een broek gaan kopen (oh yes, ik kan dat op een rapke!). Dan hangt ge daarna wat in uwe zetel, en zijn de kinders alweer thuis van school als ge beseft dat “de vraag” nog niet beantwoord werd. Hier ten huize weet iedereen wat “de vraag” is: Wat eten we vandaag? Dié vraag dus. Tegen schemering nog geen pasklaar antwoord.

Ooit nam ik mij voor om hier een strakke menuplanning per week te voorzien, maar sommige ideeën lukken altijd beter in mijn dromen dan in ’t echt. Dus het was weer eens zover: niks uit de diepvries gehaald, absoluut geen zin meer om mij naar één of andere winkel te begeven, man niet thuis (dus geen kans om het probleem te verschuiven onder het mom van dringende strijk), en honger die op de loer ligt.

Op zo’n moment trek ik de ijskast open en maakt mijn brein op de kortste tijd vanalle combinaties, die niet allemaal even geslaagd zijn, maar waar meestal dan toch iets uitkomt. Vandaag: Patattentaart. Klinkt niet half zo lekker als het er uit ziet, maar ’t kind moet ne naam hebben hé. Boerenomelet is het niet, want daar zit geen deegkorst onder. Quiche is het ook niet, want daar draai ik veel in, maar geen patatten. Een soort combinatie van de twee dus, met allemaal koelkastrestjes, en de massa eieren die zorgvuldig gecontroleerd werden op kleur en geur. Oef, allemaal ok!

Twee bijna vergeten taartbodems werden gevuld met gestoofde groenten, afgedekt met een laagje aardappelschijfjes en overgoten met ei-roommengsel. Rijkelijk bestrooid met kaas gingen ze de oven in, en terwijl dat allemaal heerlijk begint te ruiken snipperde ik nog wat bieslook (vers uit dennof) en vond ik zelfs nog tijd om het aan jullie te vertellen. Smakelijk gasten!

patattentaart

stukje patattentaart

Ondertussen is bijna alles op. ’t Was lekker, en dat vonden ook alle mannen in huis.

13 gedachten over “Patattentaart. Of zoiets.

    1. Heidi Berichtauteur

      Hij heeft het door! Dju toch. Om half zes deze avond (hét uur bij uitstek voor de vraag) vond hij het opportuun om met oudste zoon een uurke te gaan lopen. ’t Is godgeklaagd, die mee-lezers van tegenwoordig 😉

  1. brubeck

    Die vraag durft bij ons soms zelfs al gesteld te worden als het bord nog niet leeg is: wat eten we morgen.. Foto’s zien er goed uit.. ik bedoel de inhoud ervan. 🙂

  2. Eilish

    Niets te patattentaart ! Uw eigen versie van een Spaanse tortilla ! Ik maak die ook regelmatig met wisselende ingrediënten als de kiekens aan overproductie hebben gedaan. Vlees, vis, scampi, véél groenten, maar ik steek daar geen deeg onder. Die eieren ‘koeken’ dat wel samen !

Geef een reactie

