In de keuken

Zo ’s avonds redelijk laat op facebook zien staan “De keuken van Tante Alice…wij kijken er al vast  naar uit” zou mij eigenlijk naar bed moeten jagen wegens morgen vroeg dag, maar eerst wil ik het toch efkes uitleggen.

Ze bedoelen daarmee eigenlijk dat de madam achter deze blog het menu voor morgen in het sociaal restaurant van het PWO een beetje naar haar hand gezet heeft.
Ach ja, ik kan het niet laten. Ik blijf er van overtuigd dat ook mensen die het met minder moeten doen (véél minder, echt, ik denk dat je je dat niet kan voorstellen als je er niet tussen gestaan hebt) recht hebben op kwalitatief verantwoorde voeding. Dat het roeien is met de riemen (lees centen) die we hebben, dat is een vaststaan feit.

Dat je voor drie euro per persoon geen sterrenmenu op tafel kan toveren is ook logisch. Maar dat je niet altijd gehakt-met-aardappelen-en-groenten moet serveren lijkt mij ook evident. Dus vond ik dat ik in plaats van het geplande menu iets anders wou. Veel meer koken met seizoensgroenten bijvoorbeeld. En toen er (letterlijk) tussen de soep en de patatten iemand  opperde over hoe asperges er toch altijd zo lekker uitzien, maar onbetaalbaar zijn wist ik het: asperges zouden het worden…
Ik ging naar huis en maakte een boodschappenlijstje, hoeveelheden voor 50 personen. Zonder soep (maar daarvoor is alles voorradig) maar mét dessert een foodcost  van 2,86 euro per persoon. Ik had een retestrak dossier! Jeuj! Asperges zouden het worden!

Ik dus spoorslags terug richting PWO, om heel mijn plan uit de doeken te doen. En daar loop je dan vol met je kop tegen de muur natuurlijk; bepaalde gewoonten en machtsposities komen erin, zonder dat je er zelf erg in hebt. Mensen voelen zich bedreigd. Als “de nieuwe” dan ook nog eens vindt dat ze moet komen koken is het hek van de dam…

Enfin, er waren mensen ongelukkig, er waren er enthousiast, en door voorziene afwezigheden mocht ik dus gisteren boodschappen doen, vandaag de voorbereidende activiteiten plannen en morgen asperges à la flamande met krielpatatjes en een stukje zalm met kruidensaus presenteren. Grote dank aan coach Monique, die facebookgewijs een recept voor 4 compleet vertaalde naar 50, inclusief werkplanning. Grote dank ook aan het team vrijwilligers die er helemaal voor gingen, en asperges schilden alsof ze ’t al jààààren doen.
Het dessert is vanilleijs met aardbeien, maar wanneer dat opgediend wordt zit ik hier thuis alweer aan tafel een middagboterhammetje te eten met jongste zoon.

Kijk, als ge nu allemaal gewoon wilt duimen dat ik morgen niet door mijn wekker slaap, dat de saus niet schift, er geen vezels aan de asperges hangen en de patatjes niet aanbakken dan ben ik er helemaal gerust in dat het lukt. En nu: slaapwel!

 

9 gedachten over “In de keuken

  1. ludorutten

    waardering voor je sociaal engagement en oog voor de (financieel) zwakkeren. zelf vind ik het ook belangrijk dat je nooit de voeling met de (echte) maatschappij verliest. (Moes)tuinieren mag niet het nieuwe ‘opium voor het volk’ worden.

  2. Noortje

    Wat een mooi initiatief.
    Ik ben heel benieuwd hoe het gegaan is en hoe de ‘gasten’ het vonden 🙂
    Van de aspergeschillen kan je heel lekkere aspergesoep (maaltijdsoep) maken.

  3. Heidi Berichtauteur

    Het was wat meer werk dan anders, er moest duchtig herschikt worden in de koelkast om alle voorbereidingen op verantwoorde manier een dagje te laten rusten, maar ‘t was superlekker, de sfeer bij de kookploeg was aangenaam, achteraf hoorde ik dat veel mensen “bijgeleerd” hadden, en dat het “zo rustig, compleet niet opgejaagd” was in de keuken. Jeuj!

  4. TheHappyFive

    Ongelooflijk hoe de weerstand tegen iedere vorm van verandering, hoe klein ook, bij sommigen een aangeboren kwaal lijkt te zijn.

    In ieder geval, prachtig wat je hier hebt kunnen doen en hopelijk een goede motivatie om er blijvend voor te gaan!

    1. Heidi Berichtauteur

      Absoluut! De voorbereiding voor morgen staat al netjes in de koelkast, alles vers, supersfeertje weeral, en kosten per persoon minder dan 1 euro. Iedereen blij!

Geef een reactie

