De buren gaan op reis, en nemen mee…

…vanalles wat mij hoegenaamd niet aangaat, maar de verse vijgen lieten ze hier. Een stuk of tien, dikke, zoete, malse, sappige, heerlijke vijgen. Ik ben de enige hier in huis die daar zo over denkt, de rest kijkt dan een beetje meewarig, en maakt rare geluidjes.

Zo’n portie vijgen, ik vind dat wel lekker, maar zoveel is ook voor mij overdreven. Ik dacht dus een beetje vooruit (geloof mij vrij, dat gebeurt wel eens hier) en wilde vijgenconfijt maken. Je weet wel,  die potjes die rond de feestdagen nogal strategisch in de winkelrekken opgesteld staan, en die best wel veel kosten. Bovendien heb je daar altijd maar een beetje van nodig, veel kans dat het overschotje een roemloos beschimmeld einde kent. Dit jaar niet met mij!

Recepten zijn niet zo dik gezaaid op het web, dus experimenteerde ik zelf een beetje. Na een deel opgegeten te hebben bleef er 320 gram vijg over. Proper product, dus ik bedoel de vijgen, zonder staartje en eventuele aangetaste stukjes, in kleine stukjes gesneden, en desgewenst zonder schil. Om een “hanteerbare” hoeveelheid te hebben (rekenen met suiker, weetjewel) voegde ik 80 gram porto toe. Niet zomaar porto, oh nee, de beste notenporto van ’t land! Gemaakt door een zeer sympathiek koppel uit Alveringem. Bij gebrek aan notenporto kan je natuurlijk ook gewone rode porto gebruiken.

Achteraf merkte ik dat dat ook een mooie verhouding 4/5 vruchten, 1/5 porto was. Damn, I’m good! Hierbij gooide ik nog enkele takjes citroentijm, recht uit denof, en liet dit alles op een zacht vuurtje tot moes koken.

vijgen in de pot
Nadien moest alles noodgedwongen een beetje wachten, want vooruitdenken gebeurt hier wel, maar niet altijd. Er moesten nog potjes uitgekookt worden. Kleine potjes, van sambal en kappertjes, die hier speciaal voor zo’n dingen bewaard worden.
Nadien de takjes tijm er uit vissen, confituursuiker 1:2 bijvoegen (1 deel suiker op 2 delen vruchtenmassa, hier 200 gram) en aan de kook brengen. Na drie minuten doorkoken het vuur afzetten en de potjes vullen. Ik heb eerst voorzichtig geproefd, en nadien met volle overgave mijn kookpotje “uitgelikt”. Heerlijk! De geitenkaasjes en gerookte eendenborstfilet kunnen hier in delicieus gezelschap van eigen makelij gepresenteerd worden! Jammer dat het maar vier van die mini-potjes zijn, maar aan de andere kant, stel dat het was tegengevallen, dan zit je daar maar mooi met massa’s niet-te-vreten-spul.

vijgenconfijt

Gelukkig komen de buren op ’t eind van de week al weer thuis, en kan ik gewoon om meer vijgen vragen. Ondertussen rijpen die aan ons eigen boompje ook. Zomaar eventjes 27 stuks aan een vijgenboompje van twee jaar oud! Iemand een receptje van chutney? Of iets anders met vijgen? Laat maar komen!

 

 

9 gedachten over “De buren gaan op reis, en nemen mee…

  1. Eilish

    Ik heb vorig jaar vijgenconfituur met gember gemaakt, maar ‘k moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo bijzonder zot van ben (maar ik ken jouw smaak natuurlijk niet) Bij ons hingen er bij vertrek op reis ook rijpe exemplaren (ik wou ze meenemen voor onderweg, maar vergat ze te plukken) Ik heb ze bij thuiskomst niet meer teruggevonden, maar zie wel dat de merels heel goed weten waar de bomen staan !

    1. Heidi Berichtauteur

      Gember en vijgen zijn volgens mij wel een geslaagde combinatie. Confituur, en dan het receptje van Marthy hieronder, dat komt in orde!

  2. Marthy

    vijgenchutney
    Ingrediënten voor 2 volle potjes
    13 verse vijgen
    150 ml balsamico azijn
    100 ml rode wijn azijn
    300 gr rietsuiker
    het sap en de geraspte schil van 1 citroen
    2 rode uien
    10 gr verse gember
    1 el olijfolie
    Bereiding
    Snijd de rode uien fijn, schil en rasp de gember en snijd de vijgen in vieren. Rasp de citroen en pers het sap uit. Verhit de olijfolie in een pan op matig vuur en fruit de uien zachtjes 5 minuten lang totdat ze zacht en licht gekarameliseerd zijn. Voeg dan de overige ingrediënten, met uitzondering van de vijgen, toe en doe er wat zout en zwarte peper bij. Breng het geheel aan de kook en laat zachtjes een half uurtje sudderen. Als het vocht bijna stroperig is voeg dan de vijgen toe en laat alles nog een kwartier doorkoken. Roer het nogmaals goed door en haal de pan van het vuur.
    Doe de chutney in goed gesteriliseerde glazen potten, doe het deksel op de pot en laat de chutney afkoelen. De chutney is maximaal 6 maanden afgesloten houdbaar of eenmaal geopend maximaal 3 weken.
    Succes!

    1. Heidi Berichtauteur

      Ik zal eens een receptje zoeken hoor 😉 Als je dan nog eens naar Vandensteen rijdt spring je maar eens binnen. Momenteel staat er chutney-in-wording op het vuur.

Geef een reactie

