Kerstsfeer in Gent

De twee jongsten zijn de deur uit, eentje met school op skivakantie, eentje naar een verjaardagsfeest. De twee oudsten zijn met geen stokken tot enige beweging te motiveren. Tot wanneer het toverwoord valt: Gent. Vlakbij, zeer bekend, en toch kiezen ze dat boven een andere stad. Gewoontediertjes, mijn jongens…
Beetje kerstsfeer snuiven in Gent. Winkelende mensen, veel lichtjes, een ijspiste, houten chaletjes met veel consumptiegoederen en van die typische “wie-koopt-zoiets-nu?” cadeautjes, lekkere koffie en pannenkoeken. Gelukkig wilden ze ook eens iets anders proberen dan dat ene café waar we al elke keer mee naartoe gesleept worden.
Zo is dat best wel te genieten, klefferen door de stad op ’t einde van ’t jaar. De drukte werd nooit té, mensen kijken blijft een heerlijke bezigheid, en als je niet op jacht bent naar cadeautjes vind je ze zomaar. De boys waren zeer genietbaar, er waren parkeerplaatsen aan de rand, en in Gent is alles op wandelafstand. De twee leidden ons naar waar hun neus wees, en wij zorgden dat de weg terug nooit een te groot raadsel bleef. Oriëntatie is niet hun sterkste kantje :). Zelfs hun favoriete shop vonden ze niet zonder verkeerd lopen. Onderweg speelden een accordeon, viool en contrabas zeer genietbare deuntjes. Een man met rugzak keek eventjes zeer bedenkelijk toen ik hem aansprak, maar was achteraf blij dat zijn rugzak weer terug dichtgeritst was.
Hier reageerde ik nog dat ik het maar niks vind, maar kijk, ik moet mijn mening herzien. Ik had niet de moed om mijn fotodink mee te nemen, oudste zoon stopte regelmatig (en deed ons ook dikwijls halthouden) voor een “real epic pic”. Benieuwd hoe we op de sensor gevangen zijn.
’t Was te warm voor de tijd van ’t jaar, maar we hadden geen koude tenen of bevroren vingers. De regen bleef uit, en de wind blies de muizenissen van tussen mijn oren.
Heerlijk, een frisse neus halen in een feestelijke sfeer.

3 gedachten over “Kerstsfeer in Gent

  1. Menck

    Jazeker, je moet je er eerst eens met volle goesting in onderdompelen om te beseffen dat kerstsfeersnuiven best wel aangenaam kan zijn.
    Het over de koppen lopen, kan door sommigen als lastig worden bestempeld, doch zulks kan worden vermeden door gewoon op het voetpad te stappen. 😀

  2. prinses op de kikkererwt

    Heerlijk! En inderdaad, als je geen stress hebt omdat je persé moet winkelen, cadeautjes vinden, … is dat kuieren best fijn.

Geef een reactie

