Ik duik er in

In de kelder. En dat duiken moet je niet te letterlijk nemen, wij hebben een schoon trapke. Zelf ineengevezen, zelf vernist.
Toen ik in een vorig logje nog dacht dat ik moest wachten tot na het grondwater, had ik buiten meneer gerekend. Die profiteerde schaamteloos van mijn energie-aanval, en maakte mij er op attent dat de kelder een putje heeft, en dat in dat putje een pomp staat, die al het overtollige water middels een zwart geribbelde slang naar andere oorden pompt. Alsof ik dat niet wist, mijn beste…

Soms krijg ik pas op een vreselijk onkatholiek uur zo van die opruimbuien, gisteren was dat niet anders. In de namiddag toog ik kelderwaarts, keek rond en wilde prompt weer een verdieping hoger vluchten. Oh boy, wat een zootje. Wij verstaan als geen ander de kunst om van 12 vierkante meter een gedroomd oorlogsdecor te maken.

Beginnen bij ’t begin leek het meest voor de hand te liggen: alles wat een plaats heeft in een box of rek werd daar naartoe gedirigeerd, nadat die boxen of rekken eventjes afgekuist werden. Twee uur later scheen het licht in de duisternis.

De kritische vrouw in mij kwam boven. Ook mijn verander-eens-het-interieur-verslaving stak de kop op. Als we nu eens dat rek daar zouden zetten, en die bureau daar, zou dat niet veel beter zijn? En dat ene rek, dat nog van voor mijn studententijd is, en nu toch echt door zijn pootjes dreigt te gaan, misschien beter weg? Toen kwam practisch aangelegde man-des-huizes op de proppen: “die rekjes hun pootjes zijn op maat van onze keldervloer afgezaagd, omdat dat de best mogelijke opstelling was. (Ja, jij hebt dat toen gezegd 🙂 ) We hebben daar geen reservekes meer van”. Zucht.
“En diejen bureau, als ge die daar in dat hoekske zet, dan kunnen de schuiven niet meer open. Trouwens, wat zit daar in, in die schuiven? Niks? Ni-hiks? Hoe sterk houdt gij nog aan dat lomp stuk?”

Gisteren te laat begonnen, dus vandaag deel 2. Ik trek mij terug, een verdiep lager, met een tournavies. Demonteren is mijn opdracht. Elimineren volgt vanzelf. Vanavond wil ik een danske kunnen plaçeren in onze kelder!

Wat ik leerde?

* Op twee pompoenen, een bolletje knoflook, wat verrimpelde appeltjes en massa’s confituur na is onze eigen oogst op. Volgend jaar moeten de aardappelen geschild worden voor de scheuten mij uit de doos tegemoet komen. Zonde, maar gelukkig was het aantal beperkt.
* Een beitel of tang en wat brute kracht zijn even effectief als een schroevendraaier. Zeker als er achteraf niet gerecupereerd wordt, anders zou ik dat toch niet aanraden.
* Doornatte mdf die al een paar jaar in de kelder ligt heeft een zeer aanwezig champignon-aroma
* Wij hebben voldoende materiaal om een goed gedocumenteerde powerpointpresentatie met daar aan gekoppeld proefbranderij van kaarsen te houden. ’t Is nochtans niet dat wij hier ten huize nooit een gezellig vlammetje aansteken.

zwembadproducten
* Er staat nog chemie voor vijf zomers zwembad in de kelder. Alleen is dat zwembad hier al drie zomers wijlen. Iemand? Laat maar weten. Bepaalde producten mogen niet bij chloor bewaard worden, dus ik vermoed dat bij project “Villa Steenschot” de rest van de helderwatermakers boven -euh- water komen.

oude glazen papflessen
* De papflessen die ik als baby leegtutterde staan hier ook. Glazen flesjes, in een gegalvaniseerd metalen rekje. Er is zelfs een hoekig model bij met uitsparingen voor duim en wijsvinger. Ik heb ze niet meer nodig, kan ik er iemand plezier mee doen? Real design vintage!

plastiek eetgerief
* Wij hebben nog massa’s plastiek (geen wegwerp) bordjes, bekertjes, placemats, noem maar op. Onze kinders zijn ondertussen die leeftijd gepasseerd, en ik hoop oprecht dat zij het niet willen sparen voor wanneer man en ik een beetje beverig worden. Opnieuw: iemand? Laat maar weten.

scharnier
* In de tijd toen mijn tienerkamer gefabriceerd werd waren er nog geen veiligheidsnormen zeg ik u. Met de scharnieren kunt ge iemand verminken voor de rest van zijn dagen. Iemand?

kast zonder deuren

* Twee deuren werden verwijderd omdat geen deur op een oude kast beter is dan drie deuren die niet toegaan. De pubers hebben een zeer afwezig kortetermijngeheugen, en proberen met het nodige lawaai en bijgaande krachttoeren steeds weer of het deze keer dan toch niet zou lukken. Gedaan vanaf heden! 
* Als je denkt dat je iets misschien ooit nog kan gebruiken, zet het dan bij voorkeur niet in de kelder. Zeker als het lomp en zwaar is. Uiteindelijk gebruik je het toch niet meer, en wat ooit naar beneden gezeuld werd, moet dus ook de omgekeerde weg weer terug.

voeding en drank uit kerstpakketten
* Rare dingen uit kerstpakketten van ’t werk geef je beter weg voor ze vervallen zijn. Een deel van de collectie werd moedig geproefd door enkele zonen, maar dan vol overtuiging weggekieperd.

rek uit gerecupereerde materialen
* Mits het gebruik van een goeie schroevendraaier kan je heel wat door de poten gegane rekjes demonteren, en de goeie leggers op een (ook gerecupereerde) terrasklinker of twee leggen. Dat zorgt voor de vereiste afstand van de vloer om droog te staan en geen miserie te hebben met de brandverzekering (20cm). Daar een afgedankt tafelblad van de zweedse gigant op en je hebt een massa stockeerruimte, zonder een eurocent kosten. In de hoogte bouwde ik verder met een paar zwaar beschadigde tafeltjes uit dezelfde reeks.
* De fauna in de kelder is beperkt, geen hoge gilletjes dus die zorgen voor gemonkel bij de  huisgenoten. Veel trilspinnen,  maar slechts 1 dikke zwarte. Ook geen salamandertjes deze keer, noch levend, noch gemummificeerd.

wijn en bier* Na een douche om het stof af te spoelen vind ik dat ik wel een wijntje verdiend heb. Ja hoor: ik kan nog dikwijls drinken, dat heb ik ook ontdekt!

18 gedachten over “Ik duik er in

    1. Heidi Berichtauteur

      Daar begin ik niet meer aan, binnen dit en een maand of drie maximum wordt het onze gesloopt. Daaarna selecteren en verhuizen naar het nieuwe tuinhuis. Jeuj!

  1. Menck

    Zo, hier werden de handen beslist stevig uit de mouwen gestoken! Een nare klus om aan te vatten, maar na afloop is de bevrediging eens zo fijn.
    En ach, die papflessen. In de ouderlijke kelder staat er ook nog een grote doos vol met die zo typische modellen van weleer. Ik zou er toch minstens eentje willen bijhouden wegens pure nostalgie.

  2. Eilish

    Schoon verslag, mocht ik een kelder hebben, ik begon er ook direct aan.
    Hier is er een bijkeuken waar zo ongeveer bewaard wordt wat in jouw kelder staat. De metalen bureaukast is daar voor mij de koop van de eeuw geweest. Veel bergruimte, draagkracht van de legboorden is groot (al geprobeerd met 20 kg – een voorraad broodbloem), je moet daar niet zacht mee zijn, die deuren hangen nooit uit de haak, … en alles zit properkes weg
    Mocht jouw kast uiteindelijk helemaal uiteenvallen, dit bedoel ik : http://www.bouwmarkttotaal.be/metalen-kast-190.html?gclid=Cj0KEQiA592lBRCXy8yl4bjK17wBEiQAg1Az_ff6qekPUebMZh7j7ZMiqWUDZmVip-mATmfZGCDgO0oaAhQf8P8HAQ

    1. Heidi Berichtauteur

      metaal is hier geen optie, wegens roestgevaar. Het putje waarin de pomp staat is door de vorige bewoners niet echt super goed gelegd, dus eerst staat de helft van de kelder blank, en dan pas begint het pompje… Plastiek, zoals de rekken dus. Ook zeer tevreden over, qua draagkracht. Bloem bewaren we op een drogere plek, da’s niet te riskeren in die kelder.

  3. prinses op de kikkererwt

    Wow, jij hebt geen ‘getting things done’ meer nodig ;).
    Knap!
    En wat betreft die bordjes etc: ik denk dat er hier thuis om gevochten zou worden. Je weet wel: ik wou dat blauwe, weieieieieie… 🙂

    1. Heidi Berichtauteur

      hier waren het roze (!) en blauw waar ALTIJD ruzie om gemaakt werd. En gisteren wilden mijn slungels per sé nog eens eten uit hun mickey-mouse bordjes. Grappig hoe ze zich nog herinnerden dat één oortje voor aardappelen, het ander voor groenten en het midden voor vlees of vis was vroeger.

      1. prinses op de kikkererwt

        Hihi :). Ik heb van de kringloop een paar van die bloemenbordjes. Nou, voor we besloten hebben welk kleurtje het vandaag mag zijn … 🙂

        1. prinses op de kikkererwt

          Maar goed, als je ze dus kwijt wil: hier zal er goed om gevochten worden ;).

Geef een reactie

