Overdosis schattigheid in huis

…en wel sinds zondagavond, in de vorm van een blond krullebolleke dat nog geen meter groot is. Zijn ouders zijn nog steeds sportieve mensen, en staan ook dit jaar weer ergens in de kou op latten. Laat ze maar doen, metekindje mag dan weer een paar dagen hier logeren.
Met zijn fonkelblauwe oogjes en de putjes in zijn kaken draait hij iedereen hier in huis moeiteloos rond zijn kleine vingertje. Alleen poes Pluk hou ik liever uit zijn buurt, die ziet in hem ware concurrentie.

Zoals dat hoort met meters’ hartediefje slaapt kleine man hier het klokje rond, houdt soms een nachtelijke zangrepetitie, en wordt op een heerlijk uur wakker. Zelfs de wekker van man des huizes en het gestommel van de zonen deert hem niet. Nieuwsgierig waggelt hij op korte beentjes zijn wereld rond, met hier meer buitenruimte dan wat hij gewoon is. Vogels, kippen, poezen,…een helder “ta!” kondigt aan dat hij iets gezien heeft, en zijn vingertje prikt een gaatje in de winterlucht.

Een moeilijke eter is het niet, eerder het genre pasha, zo van “als ik mijn mond opendoe, stop jij er dan wat lekkers in, dan blijven we dikke vrienden”. Als ’t mondje toe blijft, is ’t gedaan. Duidelijker kan toch niet?
Wie binnenkomt riskeert zijn benen te breken over blokken, auto’s, boekjes en puzzelstukken, ’t lijkt jaren geleden dat hier nog zoveel gespeeld werd. Mijn bureau is omgetoverd tot verzorgingstafel. Beter dan “place to dump” zoals meestal het geval is…
Een bad voor kleine man zorgt ook voor een flash-back: eendjes, potjes, willen rechtstaan en uitglijden, gespetter, protest bij het afdrogen, en daarna die heerlijke geur van babyzalf.

De grote sloebers hier in huis ontpoppen zich tot meester-entertainers, etengevers, pamperverversers, voorlezers en in-bed-leggers.
Heerlijk om die macho’s te zien smelten als neefje aandacht vraagt.
Ik was alleen vergeten dat je met zo’n kleine pruts in huis zo weinig doet en ’s avonds toch wel moe bent 😉  Geen erg, huishouden kan elke dag nog. Genieten gaat voor nu!

12 gedachten over “Overdosis schattigheid in huis

    1. Heidi Berichtauteur

      Onze zonen maken al wilde plannen over hun vakanties later, en hoe wij dan op hun kinderen mogen babysitten…eerst maar eens zorgen voor een lief, denk ik dan 🙂

  1. prinses op de kikkererwt

    Hee, bedankt om dit te schrijven. Hier is het elke dag van schattigheid in huis, maar dan maal twee. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vaak best druk en zwaar vind, want ik heb jammer genoeg geen vier zonen die zich ontpoppen tot instant-verzorgers :). En dat huishouden is inderdaad ondoenbaar overdag met de mannekes, en ’s avonds ben ik niet best moe, maar best uitgeput.
    En toch, als ik dit lees, bekruipt me een gevoel van wakker-gemaakt-worden. Dat ik nu moet genieten, met volle teugen. Dat het zo voorbij is, vervangen door een overdosis puberteit, of een overdosis volwassen-en-de-deur uit. En dat ik dan met heimwee ga denken aan deze dagen, waarop ik vaak de uren aftel tot ze in bed liggen :).
    En jou wens ik intussen kleinkinderen :). Niet nu al, maar als de tijd rijp is. Ik denk dat je er gigantisch veel plezier van gaat hebben! En je lieve echtgenoot ook!

    1. Heidi Berichtauteur

      Ik heb de indruk dat ik bij mijn eigen kinderen veel minder tijd had om die schattigheid te zien…ik telde ook wel eens de uren af hoor. En die overdosis puber die hier in huis nu heerst, heeft ook best heel grappige en toffe kanten, al zou ik ze soms met plezier achter het behang plakken 😀

Geef een reactie

