PC Beeld van een beeld – 1/12

Al surfend op het grote wereldwijde web komt een mens al eens een uitdaging tegen. Bij Nachtbraker bijvoorbeeld. Vorig jaar was het wat te hoog gegrepen, één foto per week, maar nu, één per maand, dat kan mogelijks wel lukken. En kijk, toch werd het weer vooruitgeschoven, tot bijna op het nippertje.

beeld in keramiek, geglazuurd, PC1/12

Het beeld bestaat al van toen ik nog studeerde, en stond in de hal bij mijn lap-meter*. Dàt, en een houtsculptuur van een slak waren mijn twee absolute favorieten, en ik liet dan ook geen gelegenheid voorbij gaan om dat zo tussen neus en lippen door even te vermelden.
Het werd gemaakt door haar man, Emiel De Puysseleyr, een collega van mijn moeder, vriend des huizes, later lap-peter* van mijn broer, en “Nonkel Milleke” voor mij.
Ik denk dat het pas tijdens zijn pensioen was dat hij naar de academie ging, en vooral houtsnijwerk en keramiek maakte. Na zijn opleiding daar huurde hij met een aantal gelijkgestemden een ruimte waar ze creatief hun ding konden doen.

Het beeldje heb ik ontelbare keren in mijn handen gehad, ik was (en ben nog steeds) verliefd op de kleur, de lijnen, de fijne cracquelé in het glazuur, de gladheid van het materiaal, de randjes die volgens de maker niet fijn genoeg afgewerkt zijn, de spikkeltjes blauwe kleurstof die hier en daar te zien zijn, de putjes in het glazuur.

barstjes in glazuur van beeldje

ongelijke rand, putjes en blauwe kleurstof in glazuur

Ik vond het fantastisch dat een man als hij met eindeloos geduld aan één van zijn werken bezig kon zijn, en achteraf met zoveel passie kon vertellen over hoe het ontwerp ontstond, wat de moeilijkheden bij het maken waren, wat hij van het resultaat vond, en hoe hij het een volgende keer zou aanpakken. Hij liet het nooit merken, maar hij wist van mijn liefde voor die twee stukken. Ik weet niet waar de slak beland is ondertussen, maar het beeldje staat hier thuis.
Het was een totale, zeer gewaardeerde verrassing toen man des huizes en ik het kregen op onze trouwdag. De gulle gever stond te blinken toen mijn mond openviel van verbazing…

Dit beeld is vermoedelijk een tweede poging, er staat toch een II in de binnenzijde gekrast, net boven de datum (25/10/93). Gek, in mijn beleving stond dat al véél vroeger op dat kastje…

nummer en datum in beeldje
Ik weet niet of het ooit een naam kreeg, en ik kan het jammer genoeg ook niet meer vragen.
De maker overleed twee zomers geleden, maar de herinnering aan hem blijft. Mee dankzij dit stuk van -voor mij- onschatbare waarde.

* lap-meter en lap-meter: zij namen het peter- en meterschap over van mijn grootouders, die mijn broer en ik amper gekend hebben. Ik heb er geen idee van of dit een algemene gebruikt woord is, of een naam die ter plekke verzonnen werd.

 

 

 

 

 

3 gedachten over “PC Beeld van een beeld – 1/12

  1. Eilish

    Mooi verhaal achter het beeld, en ik kan begrijpen dat je het graag ziet. Ik vind het tederheid uitstralen.
    Een lappeter is wel gekend denk ik, al noemen ze het hier meer een peetje lap, maar dat komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

  2. Menck

    Dit is absoluut een knap vormgegeven ‘vader, moeder en kindje’-beeld. Ook de afwerking is erg fraai. De craquelé maakt het geheel af.

Geef een reactie

