Dagen zonder vlees

Wij schreven ons in, als gezin. De ene al wat overtuigder dan de andere, maar dat is hier dikwijls het geval.
Op 18 februari gingen we van start. Website raadplegen voor wat kookinspiratie, en dan besluiten dat veel van die recepten te ingewikkeld zijn, of te veel ingrediënten bevatten om op een luie woensdagavond klaar te maken. Luie woensdagavond, zoals in “ik weet niet waar de helft van mijn kroost uithangt en nog minder om hoe laat ze hun voeten onder tafel schuiven”, en zoals in “absoluut geen zin om nog boodschappen te doen”.
Eén oplossing: risotto. Tot in de tuin om prei en verse kruiden, dat lukt altijd. De koelkastresten creatief verwerken, da’s ook meegenomen. En vooral: gedeeltelijk  klaarmaken en als iedereen thuis is afwerken. Mmmm!

risotto

Het recept uit de losse pols:
Champignons, prei en een restje wortelen fijnsnijden en aanstoven in olijfolie. Kruiden naar smaak (hier was dat dille en zwarte peper) Opzij zetten.
Sjalot stoven in olijfolie, en dan de risottorijst (ik reken 125g per persoon, hoewel dat op de doos 2 ventjes zijn)  mee in de pot bakken tot de korrels glazig zijn. Blussen met witte wijn. Kies een goeie, geen azijnsoort!
Hierna zette ik de vuren af, ruimde de keuken wat op, informeerde sms-gewijs waar iedereen bleef en dekte de tafel. Er was zelfs nog tijd voor een aperitiefje.
Een kwartier voor de aangekondigde aankomst van het merendeel der huisgenoten maakte ik bouillon (waterkoker en blokjes), zette de vuren terug aan, en werd de rijst gaar gekookt. Veel vocht ineens, of in porties, dat maakt eigenlijk niet veel uit. Proeven is de boodschap, je wil geen rijstpap, maar ook geen korrels met nog teveel bite. Risotto moet smeuïg zijn. Op het einde de warme groenten er door mengen, beetje verse kruiden en parmesaanschilfers er over, en smullen maar. Ondertussen weet ik dat ik volgende keer de hoeveelheden weer moet verhogen… Pubers zijn als een vat zonder bodem!

Donderdag: niet te ingewikkeld, ik ben nog niet naar de winkel geweest. In de kelder ligt nog steeds die ene spaghettipompoen die ik kon oogsten dit jaar.

spaghettipompoen met thijm en rozemarijn

Klaarmaken in de oven op de wijze van Wim, extra kruiden met verse thijm en rozemarijn, en gezien de eetlust van mijn volk mengen met een portie gewone pasta.

gare spaghettipompoen

gare spaghettipompoen: echt zoals pastasliertjes

Dat alles in drie ingevette ovenschotels, tomatensausje er over, afdekken met kaas en even laten gratineren. Wederom: Mmmmm!  (x3, de rest vond het maar zozo).

spaghettipompoenschotelIk onthou: volgende keer sowieso meer tomatensaus, en pikantere kruiden.

Vrijdag waren de drie oudste zonen niet thuis, en ging ik met man en jongste winkelen. Vanalles voor een lekkere week, maar gezien het uur van thuiskomst mocht het vooruit gaan.
Heel simpel: voor ons gestoofd witloof, gekookte aardappelen en spinazie-veggiekaas burger. Jongste zoon had zich laten overtuigen om de vegetarische balletjes uit de Colruyt te proberen, maar vond ze niet echt geslaagd. Wij ook niet. De smaak deed een beetje denken aan frikandel uit de frituur, maar dan in de pan gebakken en fletser. Lekkere vleesvervangers, da’s echt een gat in de markt… Ik gebruik voorlopig liever kaas/champignons/noten of niks. In de loop van volgende week wordt er nog één en ander getest.

Zaterdag was ik alleen thuis met jongste zoon, en “deden we een cinemake”. Achteraf? Frietjes!
’t Moet niet altijd ingewikkeld zijn hé… De rest kreeg bij Oma frietjes, sommigen bedankten voor de kip aan ’t spit, anderen aten ze met smaak op.

Zondag is iedereen thuis, en is het de laatste vakantiedag. Normaal is zondag frietjesdag, maar gezien de gevarenzone van sommige BMI’s hier in huis blijft het bij 1 keer per week. Iedereen heeft zijn portie al gehad deze week, dus vandaag een slaatje. Iets met geitenkaas, appels, venkel, pijnboompitten, chioggiabietjes van eigen kweek, wortel, tomaat, komkommer , kruidige zure aardpeer die we kregen van Dorien, en kraakvers stokbrood.

slaatje met geitenkaasVoor die ene zoon die geen geitenkaas lust werd de rest van de spekreepjes die hij deze morgen in zijn omelet had gedraaid gebakken. ’t Was voor vandaag nu toch al om zeep, zei hij…

Op naar een volgende week zonder vlees!

19 gedachten over “Dagen zonder vlees

  1. Menck

    En zeggen dat ‘vasten’ in mijn jonge jaren gelijkstond aan ‘niet snoepen’. Laat ik me daar dan maar veertig dagen op focussen. (Ik eet sowieso heel weinig vlees, vandaar.)

    1. Heidi Berichtauteur

      Dat zou voor mij een catastrofe zijn, geen koeken of snoepjes. Ik eet ook heel weinig vlees, maar probeer nu mijn mannen een beetje enthousiaster te maken voor veggie.

    1. Heidi Berichtauteur

      Alle tips zijn welkom! Spinazie-kaasburger, pastinaakschijf en crunchy mais zijn al goedgekeurd, de boni-balletjes niet dus. Quorngehakt ook, de filets niet.

      1. hoow@huis met tuin

        mijn favorieten:
        Quorn fijngehakt en Quorn italiaanse blokjes in wok achtige schotels.
        Quorn cordon blue ! lekker !
        Garden gourmet braadworst !!! heel lekker!
        Garden Gourmet balletjes en groentenballetjes
        Garden Gourmet italiaanse carré
        en dan koop ik in dendulhaize nog een falafel (denk meditiranee) die mij wreed goed bevalt maar t merk ontsnapt me voor de moment

  2. Kris10

    Pastinaakschijf? Klinkt lekker! Zelfgemaakt of gekocht? In het tweede geval, waar? Want dat wil ik ook wel eens proberen? Ik doe al jaren van dagen zonder vlees maar dat ken ik nog niet. Succes met het enthousiasmeren van de mannen in huis!

  3. prinses op de kikkererwt

    In grote Delhaizes hebben ze heel goede worstjes die echt naar worstjes smaken. Zal het merk en de naam eens doorgeven als ik ze nog eens koop.

  4. natuurlijk-rijk

    Ik verschiet er toch altijd van dat zo’n acties echt werken en mensen enthousiast maken om geen/minder vlees te eten. Ik ben al sinds mijn 16 jaar vegetarier 😉 Maar inderdaad er is veel verschil in vegi-producten, vooral die van de colruyt zijn echt te droog, behalve de falafel sticks en zo heb ik in elke winkel wel mijn favorieten. Voor zoonlief zijn de vegeworsten het sumum, hij eet namelijk ook geen vlee!

  5. Brubeck

    Persoonlijk heb ik altijd mijn twijfels bij zo’n acties. Het draagt misschien wel bij tot de bewustwording van gezonder eten (wat ook kan met een beetje vlees) maar na zo’n periode ebt dat bij de meesten weer weg.

    1. Heidi Berichtauteur

      Hier begon het met donderdag veggiedag, en sindsdien houden we de verhouding vlees/groenten toch echt wat meer in het voordell van de groenten. We deden al elke keer mee met DZV, en elk jaar zijn er recepten die blijven hangen en dus in de loop van het jaar meer gegeten worden. Bij ons blijft het dus wel wat hangen…

    1. Heidi Berichtauteur

      Ik zet misschien nog 1 spaghettipompoen, omdat ze zo speciaal zijn, maar voor de smaak toch ook terug Uchiki Kuri of Small Sugar, kleine “gewone” pompoentjes. Of Butternut, da’s ook lekker.

Geef een reactie

