Plant van de maand – februari

Absoluut mijn favoriete plant deze maand: Helleborus orientalis. Oké, deze beauty is al genoemd, maar mijn nummer twee en drie ook: sneeuwklokje en boerenkrokus. Verder staat er nog niet veel in bloei. De Lonicera, die nog steeds, en ondertussen ook de Cornus mas (gele kornoelje). Die mag hier staan, maar het is een gele bloeier, dus grote liefde zal dat tussen ons nooit worden…

Helleborus dus. Vorig jaar gekocht bij kwekerij Het Wilgenbroek tijdens de Helleborusdagen. Het was wat spannend, na de bloei vorig jaar was er een beetje nieuw blad, en daarna werden de plaatsen waar de planten stonden ingepalmd door hondsdraf, muurleeuwenbekje of campanula. Het kwam goed. De winterbloeiers staan in de perken vlakbij het keukenraam, en ik hield de knoppen van over mijn tas koffie goed in de gaten. Elke dag een beetje dikker, de kleuren werden duidelijk, en dan ineens zijn ze er. Prachtbloemen. Ook voor man des huizes absoluut de plant van de maand.

 

helleborus orientalis

 

Plant van de maand is een ideetje van Natuurlijk Rijk, andere genomineerden voor februari vind je hier.

5 gedachten over “Plant van de maand – februari

  1. ludo rutten

    Het knappe van Helleborus orientalis is dat hij zich zo gemakkelijk laat voortzaaien en dat het telkens weer een verrassing is hoe de bloemen hiervan er gaat uitzien. In onze grond strooi ik wel jaarlijks kalkkorrels (toegelaten in biologische landbouw, van natuurlijke oorsprong) rond de planten en ik merk dat hen dat goed doet.

  2. De Fruitberg

    Hier doen ze het erg goed, de Helleborus. Altijd leuk om toch wat bloem en groen te hebben in de winterse border.
    Na mijn stukje van vorige week kan ik trouwens moeilijk ontkennen dat het ook hier een geliefde plant is.

  3. Menck

    Helleborus orientalis heeft zich te onzent rijkelijk uitgezaaid dit jaar. Tal van nieuwe planten staan thans te pronken in het (dolomiet)tuinpad. Dat wordt oppotten, straks.
    En je hebt overschot van gelijk: het zijn prachtplanten. De winterse tuin wordt er opeens een stuk minder winters door.

  4. Pingback: Plant(en) van de maand, februari | natuurlijk-rijk

Geef een reactie

