DZV – week 2

*Maandag: spaghetti bolognese met Quorngehakt ipv echt gehakt. Succesnummer voor iedereen.
*Dinsdag: wok. Ebly-graantjes, een hele hoop gewokte groenten en sojareepjes. Wij (ma en pa) vonden het lekker, de zonen visten er de reepjes uit. Tweede zei dat hij zonder vlees niet zo erg zou vinden als we er dan ook niet per sé vleesvervangers zouden willen voorzien. Oké, genoteerd.
*Woensdag: quiche. Naar keuze tomaat-champignon, tomaat-feta of (rest van maandag)bolognese-champignon-ricotta. Waarom geen tomaat spekjes? Omdat het dagen zonder vlees zijn, kinders!
*Donderdag: ovenschotel met spinazie, ricotta, aardappel en ei. Ik maakte voor elk een individueel ovenschaaltje: het oog wil ook wat. Gelukkig had oudste zoon als vieruurtje veel boterhammen gegeten, zodat hij een deel kon doorschuiven naar man des huizes. Eén schaaltje was nét te nipt voor hem ;). Het valt mij bij het zoeken naar vegetarische recepten toch op dat er heel veel lekkere dingen met pasta of rijst zijn, en veel minder recepten met aardappelen. Zoals eerder al wel eens gezegd, zijn er hier een paar in huis die een beetje moeten uitkijken om hun gewicht onder controle te houden. Van de diëtiste mag ik eigenlijk maar één keer per week rijst (volkoren) OF pasta (volkoren of 6-granen) op het menu zettten. In deze dagen zonder vlees vind ik dat echt een opgave…Suggesties voor vegetarische hoofdschotels met aardappelen zijn dus zeer welkom!
*Vrijdag: vegetarische moussaka
*Zaterdag: aardappelen, boontjes en een hele pan verschillende soorten vleesvervangers om eens te proeven. De Quorn cordon bleu is een blijvertje, de veggieburgers luxe van Garden Gourmet zijn ook echt lekker. Zoon drie vond de Boni veggieballetjes ok, maar hij is de enige in huis.
*Zondag: Echt stoofvlees met frietjes. Met mosterd van Tierenteyn en Rodenbach. ’t Was lekker!

Foto’s? Geen kans gehad deze week, het leek hier soms wel een bende uitgehongerde jonge wolven. Knipperen met de ogen, bord leeg.

Advertenties

6 gedachten over “DZV – week 2

  1. Eilish

    Verder dan een vegetarische lasagne met aubergine, tomatensaus, mozarella ben ik niet geraakt in de zonder vlees dagen. Foei voor mij, ik weet het, maar we werken er aan !

  2. prinses op de kikkererwt

    Goed van je dat je volhoudt! 🙂 Ik zal eens uitkijken naar lekkere aardappelgerechtjes… Een rösti (heet dat zo? Schotel van geraspte aardappels met nog wat groenten onder en een eitje in de oven… Of past dat niet in een dieet?)?

  3. elinevanantwerpen

    Waren aardappelen niet even “slecht” als pasta en rijst?
    De oplossing van mijn moeder: zo veel verschillende groenten op tafel zetten dat je de pasta/patatten/… kunt laten vallen. Vooral peulvruchten schijnen goed te vullen.
    Qinoa is ook de moeite, van die bolletjes.
    En “mexican bean burgers” van Alpro (eigenlijk vind ik alle veggie-hapjes van Alpro heerlijk). En falafel. Stoofpotjes, eventueel stevig gekruid. Dikke (erwten)soep. Slaatjes met gebakken boterham-vierkantjes en noten. Mmmm…

    1. Heidi Berichtauteur

      Quinoa is inderdaad ook lekker. Aardappelen bevatten veel minder koolhydraten dan pasta en rijst, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt zijn dat dus niet echt dé dikmakers. De Alpro producten vallen hier ook het meest in de smaak.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s