Ondertussen, op de vensterbanken

…staan vier soorten aardappelen voor te kiemen. Korte, stevige scheutjes, zo zien we dat graag. Vensterbank op het noorden, in de traphal, dus fris.

voorkiemende aardappelen

…staan er twee zaaibakjes met paprika’s, hete pepertjes en aubergines een beetje van zou-ik of zou-ik-niet ontkiemen te spelen. Vensterbank op het zuiden, en dan nog onder een plastiek kapje. Volop licht, en lekker warm.

kiemplan

…liggen twee papieren zakjes, ééntje met plantajuin, en eentje met sjalot. Nog even wachten, want voor zover ik weet zijn dat geen waterplanten, en onze “beddekes” zijn redelijk zompig momenteel. De rode ajuin wordt ergens halverwege maart gekocht, die heeft een speciale behandeling nodig om doorschieten te voorkomen en is wat later pas beschikbaar.

…liggen de tomatenzaadjes klaar. Weeral groot dilemma: veel soorten en veel minder plaats. Toch wat knusser bijeen zetten? Of in pot op het terras?

…liggen er ook een heleboel bloemen- en kruidenzaden te wachten. Een moestuin heeft kleur nodig zeg ik u, al is ’t maar omdat ik graag wit en blauw zie. En voor de bijtjes en de vlindertjes en al die andere kriebelbeestjes natuurlijk. Met dank aan de zadenruil van Natuurlijk Rijk.

bakje met bloemenzaden

…staan er piepkleine ieniemini slakiemblaadjes, en iets grotere erwtenscheutjes. Wat frisser dan de rest, op het zaairek in de serre.

kiemplantjes sla

erwtjes

…ligt ook een schriftje, waarin ik dit jaar probeer om de gespendeerde uren en de kosten bij te houden, maar ook welke rassen er gezaaid worden, en of de opbrengst en de smaak oké zijn. Zo niet: volgend jaar ander en beter.

…prijkt sinds dit jaar een plantensproeier, anders durf ik wel eens uit het oog verliezen dat water noodzakelijk is voor een geslaagd moestuinseizoen. Kleur gekozen door jongste zoon.

…staat er een zak zaai- en stekgrond klaar, om nog wat potjes te vullen nadat ze afgewassen zijn (slakjes en hun eitjes moeten weg, da’s nefast voor jong groen)

plantensproeier en zaaigrond

…herinnert de snoeischaar aan de achterdeur mij er aan dat er nog wat borders opgeruimd mogen worden. Tussen de buien door, alle beetjes helpen.

snoeischaar

Heerlijk! Het (moes)tuinseizoen is weer volop bezig.

En de kat? Die legde zich als een volleerd model op een mooi plekje. Na deze foto kreeg ze lentekolder in haar kop, en rolde ze zowat alles plat!

Pluis poseert

 

6 gedachten over “Ondertussen, op de vensterbanken

  1. natuurlijk-rijk

    Zo herkenbaar! Hier zijn de tomaten al een paar weken geleden gezaaid. Zowel voor de tomaten, paprika’s als pepers zaai ik eerst in een grotere bak en verspeen ik ze als ze wat groter zijn en minstens 2 blaadjes hebben. Ik heb al gemerkt dat dat verspenen de plantjes kriebelt om goed te groeien. Die poes weet wel een mooi plekje uit te kiezen. Op ons gazon heb ik op een paar plekken stokjes met potjes op geprikt kwestie van de kinderen in het gelid te laten lopen 😉

    1. Heidi Berichtauteur

      Dat van dat verspenen is absoluut waar, onze Velt-lesgever zei dat plantjes dat echt nodig hebben. Volgende week worden ze gezaaid, en dan eventueel ook een tweede ronde paprika’s. Voorlopig komen die nog niet boven…

  2. elinevanantwerpen

    Ik vrees dat de tomaten niet wat knusser bij elkaar mogen. Heb eens gehoord dat zelfs aanrakingen van bladeren van andere (tomaten)planten hen irriteren. Omdat ze zo veeleisend zijn, zet ik dit jaar enkel kerstomaten. Die lukken op m’n terras veel beter dan grote.

    1. Heidi Berichtauteur

      Zo doe ik het ook: kerstomaten in pot, de grote in de serre. Heel benieuwd naar het resultaat, het is ons eerste moestuinseizoen met glazen huisje.

Geef een reactie

