DZV – week 3

* Maandag: spaghetti met spaghettipompoen (restje van vorige week, vlotjes uit de diepvries getoverd) of gewone spaghetti met vegetarische bolognesesaus. Ja, dat is hetzelfde als vorige maandag. En zowat het enige in het weekmenu dat vaststaat: maandag pastadag. Dan is het hier altijd hectisch, met muziekschooluren die ver uit mekaar liggen en zonen die willen gaan sporten. Pasta is dan ideaal. Snel klaar, of snel op te warmen. Ook goed voor de “hongertjes” na het sporten.
* Dinsdag: pikant groentenstoofpotje. Simpel eigenlijk: kies een hoop groenten die bij mekaar passen, snij in niet te fijne stukken en stoof die aan. Het stoven duurt exact even lang als de tijd die je nodig hebt om aardappelen te schillen. Aardappelen wassen, in schijfjes mee in de pot en bevochtigen met groentenbouillon. Alles laten sudderen tot het voldoende gaar is, kruiden naar smaak. Het teveel aan vocht afgieten (ik bewaarde het, zeer smaakvolle bouillon). Brikje tomatenpassata er bij, een goeie geut kokosmelk, en een lepel (of lepeltje, of twee lepels, afhankelijk van hoe pikant je het wil) currypasta. Nog even doorwarmen, en klaar. Ik roerde er op het einde nog een blikje maiskorrels door ook. Gemakkelijk, want alles kan in één pot, en ’t is eigenlijk nog snel klaar ook. Behalve jongste zoon vond iedereen het lekker.
* Woensdag: spinaziepuree met de rest van de nepvleesjes. Omdat het niet altijd ingewikkeld moet zijn.
* Donderdag: geroosterde wintergroenten met quinoa en gekarameliseerde halloumi. De inspiratie haalde ik hier, maar aan een recept hou ik mij zelden. Terwijl de grofgesneden groenten (koolrabi, ajuin, worten en paprika) roosterden in de oven had ik tijd om voor de jongens wentelteefjes te maken. Restjes brood opgewerkt, da’s ook altijd prettig meegenomen.
Halloumi had ik nog nooit geproefd, maar dat wordt hier zeker nog klaargemaakt! Er bleef maar een klein beetje over, later op de avond was dat ook spoorloos verdwenen…
* Vrijdag waren de twee oudste zonen de piste in, pitta gaan eten met vrienden en vriendinnen. Zij kleuren dus hun bolletje rood vandaag. Wij aten fajita, wraps met een pikante groentensaus, zure room en gemalen kaas. Op dagen met vlees doen we daar nog stevig gekruide kippenblokjes bij. Een lievelingsgerechtje hier.
*Zaterdag was ik heel de dag buiten, en mocht man des huizes beslissen wat de pot zou schaffen. Hij maakte chili sin carne, helemaal volgens het recept. Volgens de jeugd niet te vreten (ze hebben te weinig geslapen, mogen niet laat genoeg weg vanavond, moeten morgen vroeg op, dus ze moeten een beetje contrair doen), volgens mij wel, volgens de kok van dienst mocht er best nog meer spicy in, en was het geheel te droog. Wat extra tomatensaus had gemogen. In het originele recept staat seitangehakt, maar dat vond man niet, het werd quorngehakt. Misschien is dat sowieso droger?
*Zondag: mosselen met friet, voor veel volk. Ik weet eigenlijk niet of dat als vegetarisch beschouwd wordt, we duidden aan dat we vandaag wél vis of vlees aten.

 

Een gedachte over “DZV – week 3

  1. Fries

    Die mosselen waren om je vingers van af te likken. En vingers zijn vlees. Dus ja!?
    PS Ik reageerde nog niet op Du-nal-di. Mijn frank (=1/40 van een euro) viel héél laat, té laat.

Geef een reactie

