Grote kuis op de harde schijf

Eindelijk gelukt! De melding “uw opstartschijf is vol” popt niet meer om de 5 bewerkingen op mijn scherm. Oef.

Hoewel mijn laptopke (na 7 jaar!) nog draait als een stil naaimachientje, had hij toch wel heel veel moeite om wakker te worden en een beetje activiteit ten toon te spreiden de laatste tijd.
Ik gebruikte truukjes: geen hele lading foto’s van de kaart halen, maar alleen die die ik nodig had, en dan nog alleen de JPEG bestanden. Alles groter bleef staan voor later. Na een tijd had dat fruitige ding hier die truukjes door.
Blogpostjes zonder foto’s dan? Nu ja, af en toe kan dat wel, maar da’s toch niet zo mijn ding.
Nog een schermpje dat regelmatig verscheen: het is 186 (+ elke dag ééntje meer) dagen geleden dat time-machine een backup maakte. Aaaargh, angstzweet! En toch weer uitstelgedrag… Nochtans echt niet moeilijk hoor, schijf aansluiten, en alles loopt vanzelf.
Ik wilde echter eerst mijn mapkesgedoe op orde hebben, alle troep weggooien, eens echt een georganiseerd ding hebben, dus we schoven verder op die lange baan.

Ondertussen genoeg excuses om er niet aan te beginnen natuurlijk: tuingedoe, serregedoe, planten, zaaien, water geven. Tot het water vanzelf uit de hemel viel, bij bakken, en ik ook een beetje aan “binnen” gebonden was omwille van veel madammen die gespreid over een hele dag zouden langskomen om papieren in orde te maken voor de tweedehandsbeurs van zaterdag a.s.
Tussen twee deurbellen door kan je toch aan geen grote dingen beginnen, dus was dat een uitgelezen moment voor mijn innerlijke IT-er.
Toch maar eerst een niet-georganiseerde backup gemaakt, zodat verkeerde manoeuvers zonder moeite ongedaan gemaakt kunnen worden. Gelukkig, want het bleek weer eens nodig achteraf.

Schermafbeelding 2015-03-26 om 16.05.41

En zie: 24 uur later heb ik opnieuw meer dan de helft van mijn harde schijf beschikbaar, kunnen de programma’s alle “requests” weer verteren, en heb ik een propere dubbele backup gemaakt. Eéntje op een harde schijf, één keer alles weggeschreven naar onze NAS-server.
Volgende computergerelateerd project: alle vinylmuziek digitaliseren. ’t Zal voor volgende winter zijn, want zelfs al regent het, in de serre vind ik het nog altijd veel plezanter dan achter een scherm.

Geef een reactie

