PC Beeld van een beeld – 3/12

Op 10 juli 2009 werd op ons dorpsplein opnieuw een beeld onhuld, aan de andere kant van de kerk. De Tijd, van Christophe Van de Velde.
Ik stond dagelijks aan de voet van het heuveltje waarop het staat, te wachten op mijn kinderen, tot ze de schoolpoort uit zouden stuiven. Er werden daar heel veel “klapkes” gedaan, en die constructie stond daar te staan.

Nooit op gelet, nooit écht bekeken. Het beeld was er gewoon. Ik wist niet eens hoe het heette, ik vind het niet echt mooi, maar als je last-minute (ja, de tijd vliegt!) nog iets moet verzinnen voor de challenge van Nachtbraker is het de ideale oplossing…500 meter van onze voordeur. De Tijd

Een beetje achtergrond:
Toen in 2004 de naschoolse opvang op het Dorpsplein van Massemen gerenoveerd zou worden, bleek op een van de verdiepingen van het gebouw het oude raderwerk van de torenklok van de kerk te liggen.
De mechaniek werd overgebracht naar de gemeentelijke loodsen in de Peperstraat, maar het kreeg – na beraadslaging binnen de gemeente – een nieuwe bestemming.
‘We wilden een kunstenaar de kans geven om er iets mee te doen’, vertelt schepen van Cultuur Lieve De Gelder (CD&V). ‘Het raderwerk moest in ieder geval intact blijven, het heeft tenslotte toch heel lang in de toren gehangen.
Christophe Van de Velde uit Schellebelle kreeg de opdracht. ‘Ik heb het raderwerk een plaats gegeven bij de kerk zelf. En ik was creatief met het begrip tijd: de tijd vliegt, tijd geeft je een gevoel van vrijheid. Dat gevoel wilde ik in het werk gaan tonen.’
De groendienst en de technische dienst hebben het kunstwerk een plaats gegeven op het Dorpsplein van Massemen, bij de eeuwenoude linde. (bron: het Nieuwsblad) raderwerk Moeilijk geplaatst om een foto van te nemen, altijd is er wel iets dat stoort op de achtergrond. Ik vind het nog steeds niets om “waw” over te zeggen, maar ben wel tevreden dat ik nu tenminste weet wat daar staat.
7 gedachten over “PC Beeld van een beeld – 3/12

Geef een reactie

