Villa Steenschot – 7. hoe de stelling van Pythagoras van pas kwam

Zaterdag
Alle materiaal aanwezig, droog weer, en veel goesting. Meer moet dat niet zijn.
Bij dat materiaal lag ook een rekenmachine waarmee je vierkantswortels kan berekenen. Doenk!? Tja, dat dacht ik eerst ook.
Maar hoe zet je palen zo neer dat de muren mooi in een hoek van 90° zullen staan? Awel, hier komt Pythagoras er bij kijken, en wel ongeveer zoals hier beschreven.

plannetje tuinhuisstelling van PythagorasMan des huizes zette streepjes, legde zijn meter en berekende één en ander. Achteraf moest ik gewoon de meter vasthouden, en zo kwam alles goed. Een wiskundeleerkracht kan dat ongetwijfeld veel beter uitleggen, maar ik was vandaag “handjes”, dus ik stelde mij daar allemaal geen vragen bij. Zo doen wij dat al jaren: afspreken wie “handjes” is en wie “brains”. De ene denkt, de andere doet. Als we alletwee hetzelfde willen zijn komt dat niet goed, dat weten we ondertussen: oeverloze theoretische discussies, of iemand die een spijker slaat waar de ander juist een plank wil vasthouden, dat soort dingen.

’s Morgens was Man ook al achter een remork vol steenpuin gereden, en de zonen verhuisden dat bij wijze van studiepauze  naar de tuin. Die twee oudsten, dat wordt stilaan ook een geolied team.
kar leegscheppenpuin stortenOp een (gerecupereerde) worteldoek (laat water door, maar belet dat alles verzakt, hoorden we van een stielman) werd alles uitgekieperd en een beetje geëffend.
ondergrond effenenOok de resten stabilisé van overbuurman die een oprit aanlegt dropten we daar. Beter dan op de stoep te blijven liggen niewaar? Er moet nog een lading puin gehaald worden, ’t is nog niet genoeg.

Bij deze: ode aan veel van onze buren. Gerief gebruiken? Kom maar vragen! Remork met dubbele as nodig? Ge weet hem staan toch? En ja, dat mag voor steenpuin, dat gaat daar wel uit met “ne veegbeustel” hé! Raad nodig voor den ellentrik? Geen probleem. Oh, wat hou ik van ons knusse dorpje!
electriciteitsdraad klaarleggenOp een helder moment zorgde ik er voor dat het licht in het duister niet gezocht moet worden onder een ton steengruis. Toch even brains dus 🙂

Op één paal na stond alles zaterdagavond. Net reuzegrote satéstokken die in de grond geprikt zijn. Ondertussen is het aan het regenen, het steenpuin wordt op zeer gemakkelijke wijze van stoffig boeltje omgetoverd tot stevige koek waarop we verder kunnen werken de volgende dagen.

Zondag
De laatste paal staat nu ook, en voor de rest hielden we ons een beetje bezig. Aardbeien en rode besjes plukken, erwtjes oogsten, de eerste framboos proeven.
Genieten van ’t zonneke dat af en toe kwam piepen, en een beetje lui zijn, zoals dat op zondag moet kunnen.

9 gedachten over “Villa Steenschot – 7. hoe de stelling van Pythagoras van pas kwam

  1. Bart

    Die goeie ouwe Piet Agoras heeft me ook geholpen voor het terras, pergola, tuinhuis en nog niet lang geleden de serre haaks te krijgen. Maar dat is dan ver ook het enige wat we nog gebruiken van al die wiskunde…. . Die villa komt helemaal in orde !

    1. Heidi Berichtauteur

      Nooit gedacht dat ik hem ooit zou nodig hebben… So far, so good, en alles klopt nog altijd: waterpas, recht, en juiste afstanden, hoera!

  2. Fries

    Te zien aan de hoogte van het geheel zal Piet nog een andere stelling moeten gebruiken, me dunkt. ’t Wordt mooi… Hou jullie ‘haaks’!

  3. Eilish

    Brains en handjes, zeer fijn uitgedrukt vind ik dat ! Volgens mij is heel het gezin daar een goed team, vele jongeren krijg je immers niet meer in gang, die van jullie steken tenminste nog de handen uit de mouwen !

    1. Heidi Berichtauteur

      Alles beter dan achter hun bureau zitten. Maar inderdaad, ze weten van aanpakken en ondertussen hebben ze ook een fameuze portie macht in huis. Ik kan soms niet meer mee…

    1. Heidi Berichtauteur

      Veel geduld is nodig als je weinig tijd hebt hé 😉 Volgend weekend is weeral volgepland, misschien kunnen we tussen alle activiteiten door een boordsteentje (of 2? 3?) zetten. Op meer reken ik niet.

Geef een reactie

