Mooie maandag

Na zo’n hopeloze zondag vond ik dat een verwenmaandag wel op zijn plaats was. Ik ben rap content, en ’t zijn de kleine dingen die het hem doen.

Uitslapen bijvoorbeeld. Ongegeneerd een gat in de dag maffen. Man werkte thuis, zorgde dat de jongens op tijd aan de ontbijttafel geraakten, trok onze slaapkamerdeur zachtjes toe, smeerde boterhammen en zwaaide iedereen uit.
In plaats van een krijsende piepwekker kwam hij mij wakker maken op een deftig uur. Met een mep op zijn kaak gaf ik te kennen dat hij zijn “snooze”-functie mocht activeren. En nog eens, en dan nog eens. Heerlijk, zo’n flexibele wekker.

Hete koffie en vers brood, en dan wilde ik actie. Vooral niet binnen, maar in de tuin.

De moestuin is een beetje aan zijn lot overgelaten dit seizoen, wegens een Villa-project. Daar was dus het dringendst een beetje ingrijpen van mijn kant nodig.
Eerst de leuke dingen: oogsten. Tomaten, nog steeds massaal. Sommige planten begonnen er wat verlept uit te zien, hebben alleen nog mini-vruchten die toch niet meer zullen afrijpen, of vertoonden verdachte geelbruine vlekken op hun blad. Uit, en weg. Plaats voor ander lekkers.
De overblijvenden werden nog wat opgebonden, gediefd, beetje blad verwijderen, beetje tomaatjes snoepen hier en daar.

Daarna de meloenplanten weg. Veel (heel veel) blad, niks vrucht, zelfs geen beginselke. Nu ik er zo over denk heb ik eigenlijk ook geen bloemen gezien. Slechte zaden? Geen idee. Zo’n meloenblad, dat ruikt wel lekker. Naar -ha ja- rijpe meloen.

De olijfkomkommertjes mogen nog wat blijven. Er staan er massaal veel die nog net een tikje groter moeten worden. ’t Zal vooral zijn om zaden te oogsten, want echt lekker zijn die dingen niet. Schattig, dat wel, maar een veel te hard vel en een eerder zure smaak. Misschien iets origineels om een gin-tonic mee op te vrolijken, ’t schijnt dat dat tegenwoordig weer “in” is. Of anders inmaken zoals augurkjes, dat kan misschien ook nog wel.

Eén aubergineplant werd gerooid, de andere heeft nog wat tijd nodig om de drie “applegreens” te laten rijpen. Aan cayennepepertjes ook geen gebrek, zowel echt hete als iets mildere.

Kolen, dat is dan weer met gemengde gevoelens. Alles stond netjes onder gaas, maar blijkbaar vinden koolwitjes toch nog genoeg gaatjes om door te wriemelen. Ook slakken lusten wel een verse bloemkool, en palmkool al helemaal, daar schieten alleen nog wat nerven van over.
De groene torentjesbloemkool was al te ver opgeschoten, maar de rode kooltjes zien er overheerlijk uit. Gecombineerd met appels van de buren komt dat helemaal goed. Het gaas blijft er nu af, er staan nog spruitjes en twee rode kooltjes die nog wat moeten bijkomen.
Ik zou hier wel wat foto’s willen bijzetten, van mijn tomaatjes en auberginen en zo, maar ja

Toen kwam man buiten, met de mededeling dat als we op ons gemakje nog een koffietje wilden drinken op ons terrasje het nu wel het moment was. De schoolbel zou weldra gaan, uit met de rust dan.
En dat hij nog enkele mededelingen had. Eerst de goeie? Of de slechte?
Binnen enkele dagen mag/moet hij met een collega naar Lyon. Trein of vliegtuig passen niet in het tijdschema, dus wordt het weer eens twee overnachtingen, en per auto. So far het slechte.
Lyon is niet ver van de Ardèche, en aangezien ze met twee chauffeurs zijn zeker niet ondoenbaar. Wij hebben nog steeds de sleutel van het vakantiehuis, en ondertussen ook de toestemming van de eigenaar om even langs te gaan en mijn fototoestel op te pikken. Jeeeej!
De combinatie is op zich dus eerder positief te noemen, ondanks het feit dat ik weer twee nachten koude voeten zal hebben.

Tijd om naar binnen te gaan, en nog even wat te bestellen op het www. Bloembollen! Nu ongeveer wel het moment om uw inkopen te doen, als je te lang wacht riskeer je dat de knolletjes van je keuze uitverkocht zijn. Vorig jaar kochten we één en ander bij Ecoflora, maar het assortiment tulpen is daar beperkt. Na een beetje zoeken toch gevonden: een biologische bloembollenverkoper in Nederland. Sinds ik weet hoe ik online bankdinges kan doen is het een fluitje van een cent wat euro’s om plantgoed voor de bloembakken en hier en daar in de borders te bestellen. Shoppen in de zetel, hoeveel beter kan deze maandag nog worden 😉 Tulpen, krokussen en narcissen zullen hier de lente kleuren!

Dat alles, een beetje absurde humor en een glaasje rode wijn maakten er een mooie maandag van. Op naar dolle dinsdag!

 

 

 

7 gedachten over “Mooie maandag

  1. De Fruitberg

    Ik ben deze week ook een dagje niet ver van Lyon, maar ga deze keer wel met de trein wegens alleen naar daar.
    En ik heb gisteren ook een flinke bestellingen bollen geplaatst, af te halen tijdens parkdagen van Beervelde.

      1. Menck

        De parkdagen van Beervelde zijn inderdaad een aanrader. Behalve voor de portemonnee.
        Mocht je ooit in onze contreien vertoeven: kwekerij Epimedium – kleinschalig doch supergezellig! – houdt haar jaarlijkse Bloembollenzondag en die is, geloof me, zeer de moeite. Bloembollenzondag gaat door op 27 september aanstaande van 9 tot 18 u.

        http://www.epimedium.be/nederlands/home.html#

Geef een reactie

