Plant van de maand – September

Weer te laat, ik geef het grif toe.
Mag ik een excuus aanhalen? Mijn fototoestel lag te ver weg…

Jammer, want de bloemenpracht van de plant van september is van een woeste schoonheid.
Laat mij u voorstellen: Clematis x jouiniana “Mrs Robert Brydon”.
Nu ja, woeste schoonheid met een zeer delicaat kantje. De bloempjes zijn klein, en van een zacht blauw-wit. De plant stond hier heel september in bloei, op ons terras zagen we overal volle wolken bloemen.
Daar komt de woeste kant: overal waar deze clematis een plekje vindt zie je hem. Hij legt zich neer en hangt uit de verhoogde bak, maar kruipt evengoed via de takken van de vijgenboom omhoog, en laat zich dan weer hangen. Onbegroeide plekken worden liefdevol toegedekt.
clematis x jouiniana Mrs Robert BrydonDe kleine bloempjes openen zich niet allemaal tegelijk, en zo heb je lang een zeer mooi zicht. Hier stonden ze van eind juli tot eind september.
Nog een eigenschap die ik dit jaar ontdekte: deze oefent echt veel aantrekkingskracht uit op blauwtjes. Deze zenuwachtige fladderaartjes zetten zich neer en blijven geruime tijd nectar snoepen hier.
wolkje pluisjesNa de bloei sluiten de knoppen zich en lichten ze zilverachtig op in het zonlicht. ’t Blijft een mooie wolk op die manier. Nadien vliegen massa’s pluisjes de wereld in.
Tot het tegendeel bewezen is vind ik het geen woekeraar: ik heb hier nog geen enkele zaailing gevonden.
pluisjesTijdens de winter blijven de ranken en takken liggen waar ze liggen, ideaal voor vogeltjes om op rond te hupsen.
In maart snoei ik alles af, een beetje op ’t zicht: alles met vorstschade gaat weg, en meestal blijft er dan een stukje van 30 à 50 cm over. Geen nood, dat groeit weer uit tot een lichtblauwe wolk.

Meer plant van de maand? Klik

5 gedachten over “Plant van de maand – September

  1. bentenge

    Wat een schitterend goed excuus ! Ik vroeg zonet aan de echtgenote of wij die plant ook hebben. Ergens staat er eentje. Ik zou niet weten waar. Maar kijk, misschien moeten we er eens over nadenken en ons tuinhuis herbouwen zodat een plant er tegen kan klimmen.

  2. Menck

    Die hebben wij hier ook en het moet gezegd: ’t is een prachtplant. Na de winter wordt deze clematis gekortwiekt, maar dat stimuleert hem alleen maar tot nog meer groei en bloei.

Geef een reactie

