Plant van de maand – Oktober

In oktober kaapt de Aster ageratoides “Asran” de hoofdprijs weg. Op de voet gevolgd door Sedum telephium “Herbstfreude”. Twee planten die nu op hun best zijn.
asters met dauwDe aster bloeit lila met een geel hartje. Van zo gauw het warm genoeg is gonst en zoemt het hier nog steeds: vliegen, zweefvliegen, hommels en vlinders, ze komen hier allemaal aan de nectarbar hangen. Vandaag gespot: atalanta’s, koolwitjes, geaderd witje, gehakkelde aurelia’s, kleine vos en dagpauwogen. Helaas was poes Pluk in een hongerige bui: ze heeft minstens vijf vlinders uit de lucht geplukt en met veel smaak opgesmikkeld…
De katten kruipen graag tussen de stengels: lekker uit de wind en beschermd tegen regen, al was dat laatste vandaag niet nodig.
poes onder astersIn het begin stonden hier een paar iele plantjes, nu is de bos asters een oplichtende plek in de tuin als de duisternis invalt. Ongelooflijk hoe snel ze zo prominent aanwezig zijn.
asters, sedum en verbena bonariensisNa de bloei worden het ook kleine pluizenbolletjes, maar net als bij de clematis van september heb ik nog geen zaailingen gevonden.
hommel en pluisjesNiet dat ze geen terrein veroveren, oh nee: vlak onder, of zelfs gewoon op de bodem kruipen ze voort, schieten wortel en maken nieuwe planten. Inperken is de boodschap.
Als er iemand graag wat plantgoed wil, laat het dan maar weten.

Meer planten van de maand vind je hier.

 

7 gedachten over “Plant van de maand – Oktober

  1. pianoliedvandemaand

    Ik had een mooie Sedum telephium in pot staan. Op een dag merkte ik dat de plant er nogal slapjes bijstond. Misschien teveel water gegeven? Neen, dat was het echter niet. Bij nadere controle bleek de pot vol te zitten met engerlingen, en alle stengels waren kort onder de oppervlakte afgevreten 😦 Indien ik kippen had, ze zouden nogal gesmuld hebben…

    1. Heidi Berichtauteur

      Hier heb ik dat eens gehad met sla. As je graag terug een sedum hebt: hier staat een schoon zaailingske, dat liefde en aandacht zal weten te waarderen.

      1. pianoliedvandemaand

        Merci voor het aanbod, maar ik denk dat ik geen Sedum meer wil – ik vind dat je zo weinig hebt aan de plant, bloeit maar één keer en vrij kort. En insecten zitten hier nauwelijks… Trouwens asters in pot heb ik ook al geprobeerd, maar er komt altijd zo snel schimmel op. Het jaar erna doen ze dan niet veel meer… ’t Is soms zoeken naar wat wel lukt, op een terras…

Geef een reactie

