Storm in een glas water

Wat voor ouders denken wij wel dat we zijn? Hoe belachelijk is da nu ni? Jow, maat, nee ze!

Zoon twee was niet akkoord met wat ik op zijn “leefweekbrief” had ingevuld.
Leefweek, da’s een week in en om het scoutslokaal vertoeven, en daar school en andere activiteiten zo goed mogelijk doen in passen.
De jongen had zelf zijn toestemmingsformulier al digitaal bezorgd, maar was toch wel een repetitie vergeten te melden zeker? (alle nevenactiviteiten moeten eventjes doorgegeven worden, zodat de leiding weet welke givers er weg mogen zijn, en welke ze beter als vermist zouden signaleren)
Ik dacht “zo niet maatje”, en vulde een papieren brief in, met ouderwetse balpen, niet uit te wissen dus. Grijns.
Toen ik terloops ook meldde dat ik “geen alcohol tijdens de week” ingevuld had, was ik weer even blij dat onze binnendeuren nog steeds de voorlopige plastiekplaten van zo’n 15 jaar geleden hebben. Anders zouden er nogal veel ruitjes gesneuveld zijn.
Zoon drie reageerde alleen met “maar in ’t weekend toch wel eentje hé?”. Het grote verschil tussen de levensgenieter en de jongen die vooral bekommerd is om zijn imago, en wat de vrienden nu wel niet zullen denken van hem.

Ben ik – zijn wij, man denkt er ook zo over namelijk – nu echt zo’n onmensen? Als je hoort dat het gebruikelijk is dat een eerstejaars (derde middelbaar) daar elke avond één pintje mag drinken, een tweedejaars twee, en dat onze tweede dus zonder probleem elke avond drie pinten door zijn keel zou mogen gieten? Gewoon, een hele week, elke avond? Allé, en in ’t weekend nog eentje extra dan? Da’s een bak per kind per week. Lichtjes overdreven toch?
De leiding verzekert ons dat de schoolresultaten zeker niet in het gedrang mogen komen, en er daarom een stille studieruimte ingericht zal worden. Tja…

Wij hadden dus onze bedenkingen, maar kregen de kans niet om ze door te geven aan de leiding. Er zijn ook ouders die het hele leefweekgedoe niet zien zitten, zo één week voor de examens.
Afgelast, wegens te weinig givers die mogen.
Een hele dag discussies via facebook zal hun studies ook geen deugd doen beste leiding… soms, heel soms, kan dialoog op voorhand heel veel teleurstellingen voorkomen.

19 gedachten over “Storm in een glas water

    1. Heidi Berichtauteur

      Dat te laat, daar kan ik nog mee leven, andere ouders blijkbaar minder. Het standaard dagelijks beschikbaar maken van alcohol vind ik niet kunnen. Nu ja, de discussie verschuift wellicht naar volgend trimester.

  1. tinyblogt

    Dialoog op voorhand is meestal het tovermiddel. Bier tijdens de week voor veertien, vijftienjarigen vind ik er persoonlijk al over. Ik heb natuurlijk de chance dat die van mij (nog altijd) geen alcohol lust.

    1. Heidi Berichtauteur

      Normaal is het een weekje vroeger, zoadat de studerende leiding nog redelijk in het begin van het academiejaar zit. Helaas vergeten ze dat de leden trimesterexamens hebben, en geen semesters hanteren. Jammer.

      1. Heidi Berichtauteur

        Het concept volwassen leiding bedoel je? Je mag van scouts die een leefweek organiseren toch wel minstens verwachten dat ze een beetje volwassen kunnen denken? Leiding is sowieso > 21 bij de givers hier. En ja, ik ❤ scouts, ben jaren leiding geweest, en heb er ook genoeg pintjes gedronken. Maar leden kregen dat niet, zeker niet op die leeftijd…

        1. Kim

          Jep het concept volwassen begeleiding zoals bij de Chiro, en ja je mag verwachten van leiding dat ze verantwoord denken net zoals je mag verwachten dat ze de wet respecteren.
          Alcohol onder de 16 jaar is nog steeds verboden in België, en een scoutsgroep is geen huiselijke kring. Een beetje leeswerk voor de leiding: https://www.scoutsengidsenvlaanderen.be/nieuws/2015/02/14/verbondsraad-sensibiliseert-groepen-omtrent-alcoholgebruik

          En ik ben zelf ook jaren leiding van een scoutsgroep en van de nationale leiding geweest, dus ik ken de beweging een beetje 😉

  2. Eilish

    Die eerste zin : zo fijn dat ik niet de enige ben die soms eens belachelijk blijkt te zijn !
    Over alcohol laat ik me niet uit, ik kan daar allesbehalve nuchter (oei dat woord is hier raar) over redeneren, jaren met een alcoholist leven heeft me zo gemaakt.

    1. Heidi Berichtauteur

      Ik snap je woordkeuze in deze 😉 Laten we de club van de belachelijke moeders oprichten, kunnen we ons helemaal uitleven. Benieuwd hoe “schaamtelijk” de kroost dat zou vinden 😀

  3. Menck

    Het normbesef vervaagt elke dag een beetje meer. Toen ik achttien was, mocht er alleen in het weekend iets alcoholisch genuttigd worden. Met maten en met mate, luidde het devies.
    Tja, times they are a changin’, maar helaas niet immer ten goede.

Geef een reactie

