Zaaien in januari

Deze winter had maakte ik tijd om mijn zadenbakjes, pakjes, doosjes, potjes, zakjes, en kistjes eens deftig te sorteren. Ooit was ik er wel eens aan begonnen, met bruine envelopjes, kaartjes daarin om bij te houden of er genoeg en lekkere opbrengst was, wanneer er gezaaid werd, hoe lang er moest gewacht worden op kieming, en of het de moeite was om het jaar daarna nog te kweken.
Je raadt het al: mooi in theorie, de praktijk was heel anders. Meestal ontdekte ik enkele dagen na het zaaien ergens een hoopje vergeten envelopjes, nat van de regen, alle schrijfsels uitgelopen, of leeggepikt door vogels en kippen.

Niet alle zaadjes kregen een envelopje, spinazie bleek wel eens radijs te zijn, “stof” werd een perkje vingerhoedskruid, en uien, prei en looksoorten zijn ook één pot nat. Ik nam mij voor om dat wat beter te doen.

In november stuurt Velt altijd een zeer aanlokkelijke biozadenlijst, waar je dan uit kan bestellen. Ik voel mij dan net als een kind in de speelgoedwinkel. Zoals dat met kinderen en speelgoed gaat, gebeurde hier met mij en groentenzaden: je vergeet wat je allemaal hebt als je kijkt naar die nieuwe dingen.
Vast voornemen van vorig seizoen: dat zou niet meer gebeuren.

Ik verplichtte mezelf om alles te inventariseren en netjes per zaaimaand te sorteren alvorens ik de brochure mocht bekijken. Deadline ergens half december. Gelukt!
zadenkistjeMet een leeg wijnkistje, restjes passepartoutkarton, een alcoholstift en pastiek zakjes die Man meebracht van zijn werk kon ik aan de slag. Gripzakjes die stevig sluiten, en die geen regen doorlaten (gesteld dat ik ze misschien eventueel weer eens ergens tussen de moestuinbedjes vergeet). Zelfs de geruilde dingen kregen een zakje met etiket. Alle zaden van eigen kweek die niet door mijn klasgenoten-herboristen of de zadenruilers van Natuurlijk-rijk gewild waren stuurde ik naar de zadenwerkgroep van Velt. In ruil kreeg ik nog enkele paarse boontjessoorten, en wat tomaten om te proberen.

Het bakje blijft binnen, ik moet telkens alleen maar alle zakjes van die maand bijeen grabbelen en meenemen naar serre, tuinhuis of moestuin.
Nu ik de hele collectie daar zo zie staan maak ik me de bedenking dat dat toch wel héél veel soorten zijn. Ik zal de afstanden tussen rijtjes en plantjes een ietsiepietsie moeten aanpassen als ik dat allemaal kwijt wil in ons moestuintje!

Voor notities gebruik ik nu de moestuinplanner van Wim. Een boekje dat ik mezelf cadeau deed, in de hoop dat ik het noteren een beetje langer volhoud dan vorige jaren, en er zo een volgende keer kan op terugvallen.

Deze week haal ik al een bescheiden aantal zaden tevoorschijn: radijzen, prei en oesterblad.
’t Zal voor na donderdag zijn, want ik moet eerst nog een cursus plantkunde in mijn hersens duwen. Voor januari zijn het er niet veel, maar ik zal nog eens lezen bij Mme wat ze al gezaaid heeft. De seizoenen zijn niet meer wat ze geweest zijn, ik waag ook al wat van februari en maart. Erwtjes en worteltjes bijvoorbeeld, in de serre.
zaaien januari

Akelei en Digitalis purpurea zaaide ik vorige week al tussen de verplante beukenhaag, in de hoop dat er toch nog iets van kou de zaden eventjes het nodige duwtje geeft.
Tomaten, pepers en paprika’s moeten wachten tot februari-maart. Het kriebelt nochtans om te beginnen, maar de dagen hebben nog te weinig licht, en de huisgenoten sakkeren zo al genoeg op de ruimte die mijn potjes innemen.

Ben ik iets lekker vergeten in januari? Laat het vooral weten dan!

16 gedachten over “Zaaien in januari

  1. lefabuleuxjardin

    Amai, die kaartjes, om jaloers van te worden. Ik was al ik weet niet hoe trots dat alle zaadjes in zakjes met naam erop zaten, de details in mijn boekje en ik een lijstje had met wat moet besteld worden … maar dit !!!!

    1. Heidi Berichtauteur

      Een beetje geknoei met excel, en voor het merendeel een kopie van wat er op de meeste zadenzakjes te vinden is. Voor alle gekregen of zelf verzamelde zaden zoek ik één en ander op en zorg dat de moet-ik-weten dingen er op staan.

Geef een reactie

