Die miserie wordt elk jaar groter…

tomatenlabels en zaden
Beziet dat nu. Eigenlijkfeitelijk wil ik van elke soort minstens één plant in de serre. Dat zijn er achtentwintig.
Van de lekkere van vorig jaar wilde ik er twee.

Dan hebben we ook nog paprika’s, pepertjes, en aubergines. Ik zal maar al stoppen met rekenen zeker?
voorgezaaide paprika's, pepertjes en aubergine
Mijne meneer wil niet geloven dat de serre gekrompen is, en we er nog één, of een grotere kunnen gebruiken. Dju toch, dat wordt weer afzien…
Daarom, doorwinterde serregebruikende tomatenkwekers: vertel mij jullie geheim. Hoe hard foefelen jullie ongestraft met plantafstanden?

28 gedachten over “Die miserie wordt elk jaar groter…

  1. AnneTanne

    Ik houd mij voorlopig braaf aan twee rijen tomaten in elk vak. Maar de afstand in de rij ben ik in de loop van de jaren flink aan het experimenteren gegaan hoor. Maar ik hou me de laatste jaren toch wel aan zo’n 35 planten. En dat betekent inderdaad dat er elk jaar minder plek is voor het uitproberen van nieuwe rassen, want de blijvers van de voorgaande jaren nemen natuurlijk jaar na jaar toe.

    1. Heidi Berichtauteur

      Ik keek net nog even naar de foto’s en de afmetingen van jullie serre…da’s groot! Hier wordt het schrappen, puzzelen en sommige soorten toch in pot buiten proberen.

    1. Heidi Berichtauteur

      Ik had hier aan iemand beloofd dat de moestuin nu echt (écht) zijn definitieve indeling wel heeft. Ik peins dat ik met plastiek en al tot bij jullie vlieg als ik een voorstel in die richting doe 🙂

  2. De Lapjestuin

    ik houd me wel aan de afstanden voor de tomaten, maar tussenin sjoemel door er basilicum, paprika, komkommer, aubergine, meloen, … tussen te zetten… mijn serre lijkt ook elk jaar kleiner en kleiner te worden…

    1. Heidi Berichtauteur

      Paprika en aubergine tussen de tomaten, da’s misschien al plaats gespaard. Basilicum stond vorig jaar ook al overal bij, en de komkommer deed het buiten goed.

  3. lefabuleuxjardin

    In mijn dromen staat er op de zuidgevel van het huis al een aanbouwserre, eentje waarin ik direct vanuit de keuken de tomaten kan gaan plukken. De man kwam gisteren anders ook met een keigoed idee : de boer vragen of hij het stuk grond achter ons niet wou verkopen, kwestie van nog wat plaats te hebben om een serre bij te zetten, ik wist niet waar ik het had. Ondertussen ben ik ook wel heeeel nieuwsgierig hoe een ander dat doet.

    1. Heidi Berichtauteur

      Ik heb hier nog steeds een envelop voor jou, zelfs al met adres en postzegel, maar soms lijkt de brievenbus zo ver weg 😉
      Als je aardbeiplantjes komt halen kan ik er misschien wat buitentomaatjes voor in een grote pot bijdoen, volgens mij heb ik er zeker genoeg!

  4. Eilish

    Die labels, zo netjes !
    Ik ben al zéér goed gestart door sla in een balkonbak te zaaien (komt goed op) en daar nog twee zaden van iets anders bij te steken en niet meer weten wat (courgette, pompoen)
    Enfin, ik zal planten en hopelijk oogsten. Wat het ook weze, het zal smaken !

  5. elinevanantwerpen

    Ook hier zo’n probleem… is een appartement met een balkon dus uitbreiding is volstrekt onmogelijk behalve binnen achter het raam op de zuidkant maar dat is toevallig een slaapkamer en juist aan dat raam leg ik bij voorkeur de yoga-mat… aargh 🙂

    Ik heb veel zaadjes weggedaan van bloemen en groenten die hier niet lukken in potten, en was vergeten dat ik een beetje heb overdreven met de aanschaf van zaden bij velt. Weer tien soorten erbij die ik wil zetten dit jaar. Dat wordt een zoektocht naar ophang-systemen. De tomaten ga ik dit jaar eens overslaan, ze nemen teveel plaats in en ik wil vooral massa’s bloemen dit tuinjaar 🙂

    Je aardbeienplantjes hebben trouwens prima overwinterd en staan duidelijk te popelen om te groeien.

    Kun je nu al zaaien wat volgens de verpakking pas in maart kan? Of nog eventjes op de tanden bijten en wachten?

    1. Heidi Berichtauteur

      Sommige zaden kan je dan wel als kiemscheutjes proberen hé: hier staan nu preischeutjes en basilicumscheutjes op de vensterbank.
      Ik heb mezelf dit jaar verplicht om eerst te kijken wat ik nog allemaal had, en dan pas te bestellen. Vier zakjes, dikke duim voor mij!
      Voor je hangsysteem: ik heb een hangtomaat! Laat maar weten hé, dan bezorg ik ze via dezelfde weg als de aardbeien. Blij dat die het goed doen.
      Hier staat al heel wat gezaaid wat volgens het pakje pas volgende maand kan, wel in de serre. Lukt het, zoveel te beter, lukt het niet dan probeer ik nog eens opnieuw. Tot hiertoe heb ik al elk jaar veel chance gehad 🙂

      1. elinevanantwerpen

        Ik heb zo’n omgekeerde tomatenplanter-dinges gevonden op een rommelmarkt, die kan ik eens proberen op te hangen idd 🙂
        Ik ben ook selectief geweest op de zaadjes: wat niet (zo) goed lukt weggedaan (schoonpa was er dolgelukkig mee) en realistische zaden besteld 🙂 Juist voor het grondmengsel voor de bijen-lokkende bloemen moet ik eerst wat research doen

Geef een reactie

