Het moestuinjaar is weer rond

De eerste radijzen  en slaplantjes groeien in de serre. Spinazie en veldsla zouden dat onderhand ook mogen beginnen te doen, maar da’s altijd een verrassing hier. Ik kan dat precies niet echt goed, die blaadjes kweken. Gelukkig stellen de fichekes van Mme mij gerust: kiemduur tot 21 dagen. ’t Is nog een paar keer fameus koud geweest, we geven het nog een beetje tijd.

Vijf soorten aardappelen liggen op een koude vensterbank voor te kiemen. Tomaten, aubergines en paprika’s staan in de zaaitray in de keuken, meestal met vier in een “kotje”, soms met minder, één keer met acht. Dat verklaart waarom ik het labeltje “Black Zebra” nog over had op het eind van de zaaironde. Ik en strakke planning, in theorie kan dat, de praktijk draait echter altijd anders uit…

De zaden voor maart liggen klaar, maar eerst deed ik een beetje van ruim de laatste wintergroenten op. Spruitjes en prei, nu allemaal op of gebruiksklaar in de koelkast. Die prei, da’s hier ook een geval apart: vorig jaar vergeven van de poppen van de preimineervlieg  (dat van die mineervlieg werd mij bevestigd, ik vulde via de website van Velt een enquete in en kreeg een uitgebreid antwoord. Meer info? Klik.) Het artikel werd mij bezorgd door een medewerker van Inagro.

prei om door een ringetje te halen...
Dit jaar zijn de preiplantjes amper gegroeid, maar wel gaaf. Kijk, ik heb eerder smalle vingers, en die ring zit rond mijn  middenvinger. Hier en daar was er een beetje aantasting, zelfs onder een gaasnet (dat waarschijnlijk niet hermetisch genoeg dicht was), en opvallend is dat de drie stuks prei die bij in het bloemenperkje staan, zonder bescherming, dikker en gezonder zijn dan de anderen. Ik probeer het nog één jaar, en nu echt toegeweid. Beloofd, want prei, da’s toch echt wel héél lekker hé?

Erwten staan zo’n 5 cm hoog en springen bijna uit hun bakje maar het peulenperkje moet nog plantklaar gemaakt worden. Ik werkte zondag en maandag wel heel enthousiast buiten, maar verplaatste mij met de zon mee. Beetje wieden op het terras, wat borders opruimen, nog wat schors aanvullen, bakken en bloempotten opruimen, kippen een uitstapje gunnen, katten kroelen, je kent dat wel. Ondanks mijn “zeesletsen” was het nog niet echt een zomergevoel, de grond blijft nat en koud, en de moestuinperken waren te mijden gebied. Zeker met blote tenen 😉

Vandaag deed ik wat verder, snoeide een eerste roos en bedacht dat ik voor de anderen toch echt wel die speciale dikke handschoenen eventjes terug moet opsporen. Overal zitten neusjes klaar, er is deze winter weinig gesneuveld. Nu stengels en oud blad weggeknipt zijn zie je goed waar er voorjaarsbloeiers zouden kunnen komen, of groen, om die dorre schorsvlakte wat op te vrolijken.

krokus in 't gras
Krokussen en tulpen zijn op komst in de borders, in het gazon deden de sneeuwklokjes en krokussen het niet echt goed. Teveel concurrentie? Of woelmuisgespuis dat er met de bollen vandoor ging?

sneeuwklokje
De narcisjes in het achterste stukje tuin hebben ook last van vraat. Sommige bloemknopjes zijn half opgegeten, het resultaat is nogal rafelig en sjofel. Gelukkig staan er genoeg, en zijn er ook die er perfect vrolijk staan mooi te wezen.

Nu, terug binnen, breek ik mij nog even het hoofd over hoe ik 8 bedden best in een wisselteeltschema steek, vulde ik het leeslijstje aan, studeerde ik nog een beetje aan “Inhoudsstoffen” (wat er allemaal in een plant zit qua chemie, machtig is dat!) en maak ik mij zo dadelijk klaar om te gaan genieten van onze oudste, die op het Laureatenconcert van de Academie “Carnaval de Venise” zal spelen op zijn euphonium, begeleid door strijkers.
Mijn moederhart zwelt van trots, dat spreekt. Nadien receptie, en dan zitten we op de rollercoaster van het weekend.

12 gedachten over “Het moestuinjaar is weer rond

    1. Heidi Berichtauteur

      Hier valt het nogal mee. De groene vlakte niet (gazon kan dat niet meer genoemd worden!), maar de borders liggen er goed bij. Beetje hoger, daarom wellicht.

  1. lefabuleuxjardin

    Val ik in herhaling als ik hierop reageer met ” herkenbaar” ? 😉 Slechts eventjes de serre gezien deze week (jeuj de sla die ik vorige herfst zaaide begint zowaar te kroppen , nog nooit zo’n mooie sla gehad, die blaadjes hé) de tuin al helemaal niet gezien en die tomaten van mij moeten dringend verspeend worden. ‘ tis nog niet begonnen en ik loop al achter. Maar op zeesletsen in de tuin, daar durf ik zelfs nog niet aan te denken.

    1. Heidi Berichtauteur

      Imponerend, dat ook. Fantastisch hoe een achttienjarige niet schijnt te beseffen dat er zenuwen in zijn lijf zitten, en op zijn gemakje voor publiek speelt, alsof hij al heel zijn leven niks anders doet.

  2. AnneTanne

    Ik had dan wel geen labeltje over na het tomaten zaaien, maar nu de eerste kiemplantjes bovenkomen zie ik één vakje met acht gekiemde zaadjes (ik doe er ook vier per hokje…), en één waar niks bovenkomt…

  3. Menck

    Ook te onzent zijn weer maar eens tal van bollen gesneuveld. Toeme. Woelmuisgespuis, net wat je zegt. Ik denk erover na om voortaan metalen gaaskorven aan te wenden ter bescherming van de bollen. Iemand ervaring mee?

Geef een reactie

