Een update – 2

Twee maanden geleden werd oudste zoon behandeld met laser voor zijn rookverslaving. Gedurende het eerste half jaar wil ik jullie maandelijks laten weten hoe het loopt, daarna halfjaarlijks. Alle berichten hierover vind je hier.

Een vraaggesprekje gisteren leerde mij dat het goed gaat. Al kan ik dat dagelijks zien en ruiken ook natuurlijk.

De aankondiging “tijd voor een diepte-interview” deed hem eens schamper lachen, en ontlokte hem een “oh nee moeder, zijdedaarweer?”.
Waarop ik antwoordde “ah ja natuurlijk, ik heb geïnteresseerde lezers die mogelijk zelf ook de stap overwegen en eerst nog een beetje de kat uit de boom willen kijken”.
Jammer genoeg behoort zoon twee daar nog steeds niet toe. Niet tot mijn lezerspubliek, wat ik niet zo erg vind, maar evenmin tot de kandidaat-stopper, wat mij wel lichtjes irriteert.

Fysieke ongemakken? Nog steeds geen. Smaak en geur zijn terug wat ze geweest zijn, huidskleur oogt bij momenten ook wat frisser. Vooral op de dagen dat er geen zware feestjes waren. Geslaagde behandeling dus.

Mentale strijd tegen de sigaret? Ja, die goesting ergens diep vanbinnen zal waarschijnlijk altijd blijven. Gelukkig is de motivatie om niet terug te beginnen op dit moment nog steeds groot genoeg.
Zoon vreest wel dat nu de moeilijke dagen er aan staan te komen. In de winter als het koud is en regent is ’t allemaal geen probleem, maar als iedereen relaxed in ’t zonnetje zit is de drang blijkbaar groter. Geen idee of dat algemeen zo is, maar ik geloof hem wel. Ik kan niet uit eigen ervaring spreken. Hij is er van overtuigd dat hij sterk genoeg in zijn schoenen staat om nee te blijven zeggen.

Besparing en tijdswinst: absoluut. De kost van de behandeling (150 euro) is terugverdiend. Ook de achterbuur, van wiens ouders we de tip voor deze methode kregen, is nog steeds rookvrij, en dit sinds oktober vorig jaar.
Werkt het echt? Zit het tussen de oren? Ik kan je daar geen sluitend antwoord op geven. Het feit dat oudste gestopt is met roken is voor ons het belangrijkste gegeven.

Zoon twee wilde zich ook laten behandelen als hij zag dat de resultaten bij zijn broer goed waren, want “hij wilde ons niet nodeloos op kosten jagen”. Fijngevoelig van hem toch?
Helaas lijkt hij in deze een zeer aangepaste bril nodig te hebben. Bij hem wordt het meer en meer iets dat zijn dagritme helpt bepalen. Jammer, maar id est. Wij blijven hopen op de jaren van verstand…

 

 

4 gedachten over “Een update – 2

  1. Eilish

    Is dat die schone jongen die hier geweest is ? Ik mocht het niet vertellen, maar kleine dochter is er nog niet goed van 🙂
    Huidskleur helemaal in orde (“en mama die ogen, zucht” … alweer volgens de dochter)

    1. Heidi Berichtauteur

      Haha, de dochter! Nee, die schone jongen is degene die nog tot de jaren van verstand moet geraken… (en die trombone speelde in Bozar)
      Dochter mag hem altijd bellen om dat bed terug ineen te helpen puzzelen hé 😀

Geef een reactie

