Een update – 3

Vergeet de vorige update maar. Toen ik zoon twee mijn blogpostje liet lezen n.a.v. de reactie van Eilish vroeg hij wat zijn broer geantwoord had op de vragen (want hij las het artikel niet, alleen de opmerking over zijn schoon ogen natuurlijk).

Ik zei wat oudste mij gezegd had: so far, so good.

Ah, antwoordde hij.

Waarom? vroeg ik op mijn beurt.

Tja. Sinds dan weet ik dat oudste weer aan de sigaretten hangt. Al bijna drie weken opnieuw. Goed verborgen, dat wel, want om mijn neus te bedriegen moet je echt wel straf zijn. Maar toch. Weer leugens, weer achterbaks gedoe.
De zon schijnt, ’t is terrasjesweer,  de druk op school is te groot, hij zal zijn garantiebehandeling in de vakantie  (na de zomerfestivals) wel gaan halen. En dan voor echt. Nu zal hij het roken ook beperken, net doen alsof wij nog niet weten dat hij terug begonnen is. Zijn woorden.

Ja mijn oor! Deze middag kwam hij van school, en mijn neus vertelde dat hij er was. Zijn hand op een meter van mij;  de walm was walgelijk. Nicotinevingers. Vanavond na de repetitie kon hij het ook niet laten: direct bij een roker eentje schooien.

Bah. Geloof in de antirookbehandeling? Geen idee wat ik er van moet denken. De fysieke afkickverschijnselen waren er niet, dat kan ik wel met zekerheid zeggen.
Vertrouwen in de motivatie van oudste? Nul komma nul. Weer eens een keer het vertrouwen dat onder nul zakt. Wat moet je dan zeggen? Proficiat, je hebt het weer eens gekund?

Ooit, misschien, zal hij inzien dat hij ontzettend dom is geweest. Voorlopig paft hij zich vrolijk weer de dwingende verslaving in.
Jammer dat ook zijn omgeving daar weer moet mee van “genieten”.

Echt, schijtdag.

 

16 gedachten over “Een update – 3

  1. Fries

    Dag schone zus
    Ai, da’s jammer, verdomd jammer. En zeggen dat ik vandaag een ‘betere’ dag had… (zie blog van W* en S*). Hopelijk kan ook jij uitkijken naar… Ik wens het je van harte toe!
    T.a.v. neef W.: ‘Ik erger me aan palmbomen -eerder als grapje bedoeld- maar sowieso aan rokers -en nee, da’s geen grapje. Dus please!?’ Groetjes van oom F.

  2. Menck

    Jammer. Ik uitte, voor zover ik me dat herinner, hier al eens mijn twijfels omtrent de behandeling. Laserpunctuur zou, zo leert onder meer Skepsis ons, niet meer zijn dan een loutere placebotherapie:
    http://skepsis.nl/laserpunctuur/

    Destijds heb ik getracht te stoppen met roken door middel van ettelijke (dure!) acupunctuursessies. De voorloper van de laserpunctuur, zeg maar. Mijn besluit: allemaal dikke onzin.
    Pillen, onder meer Zyban en Champix, zouden het beste resultaat genereren. Mijn broer, een gewezen kettingroker, is hiermee van zijn verslaving afgeraakt. (Ondertussen al drie jaar.) Helaas mag ik de bovengenoemde rookstoppers, omwille van mijn medicatie tegen hoge bloeddruk, niet nemen.

    Nu, in stoppen ben ik anders nochtans goed, alleen niet wat het roken betreft. 😉

    1. Heidi Berichtauteur

      Ik moest direct aan jouw eerdere reactie denken toen ik het vernam…
      Ik denk dat hij echt eerst van die “ik wil er bij horen” mentaliteit af moet. We dachten dat hij sterker in zijn schoenen stond. Niet dus. Jammer, maar vooral de leugens erbij maken het zo zuur.

  3. Mrs. Brubeck

    Ik mag gerust zeggen dat wij gezegend zijn met onze kids, een normale pubertijd (het waren geen heiligen :)), school normaal, we praten veel en zijn close, maar 😦 , ze roken alle 3. Daar zijn we best van onder de indruk, we hebben geen van beide ooit gerookt. Ze moeten het echter wel zelf beseffen om te stoppen, anders werkt het voor geen meter. Nu Oudste zwanger is, is zij wel kunnen stoppen en ik hoop zo dat ze het volhoudt en een voorbeeld is voor haar broers…
    Die jaren van verstand hé? 🙂

    1. Heidi Berichtauteur

      Voorlopig niet, omdat dat teveel neigt naar “onze toestemming om te roken kopen”. Hij is er echt van overtuigd dat hij na de “garantie” niet meer terug zal beginnen. Blijven hopen zeker? Blijven geloven ligt wat mij betreft al een heel pak moeilijker…

  4. Marthy

    Kinderen….je zou ze soms. Wij beloofden onze kinderen dat ze op onze kosten hun rijbewijs mochten halen als ze voor hun achttiende niet zouden roken, dan is het ergste gevaar wel geweken, dachten wij. Niet dus, twee daarvan begonnen mooi daarna te roken en paffen nog steeds, tot mijn grote ergenis.

    1. Heidi Berichtauteur

      Gek hé, dat roken tot zoveel ergernis bij anderen kan leiden… Het haalt echt het slechtste in mij boven als ik ze hun askegels weer zie staan wegtikken.

  5. Madame boerenerf

    Oh, jammer dat het niet gelukt is. Ik ben gestopt omdat meneer boerenerf niet rookt en geen lief wilde die rookt. En ja, ik zag hem graag genoeg om te stoppen 🙂 Misschien komt je zoon ook zo iemand tegen of ziet hij ooit zelf in dat het beter is om niet te roken.

    1. Heidi Berichtauteur

      Hij heeft al eens zo’n lief gehad, en toen kon hij het voor haar wel laten. Man des huizes is ook gestopt voor een vrouw. Ik ben er haar eeuwig dankbaar om 😉 . Ooit, misschien,…

Geef een reactie

