Beleefd verzoek

Zeer geachte Ijsheiligen,
Beste Mamert, Pankraas, Servaas en Bonifaas,

Jullie weten dat je hier al altijd welkom bent geweest, zo rond jullie naamdag. Soms heb ik mij geheel en al voorzien, en sturen jullie je kat. Soms komen jullie ook gewoon te laat, een dag of drie. Ok, ik geef het toe, ook de weergoden zijn niet meer wat ze geweest zijn.

Mag ik jullie dit jaar, beleefd doch met aandrang, vragen om onze streek links te laten liggen? En doe daar ineens de streek van schoonbroer- en zus maar bij, die hebben namelijk hetzelfde probleem.

Het zit zo: elk jaar als de lente kriebelt, heb ik zaaidrang. Ik weet dat het te vroeg is, maar ik kan het niet tegenhouden. Het gevolg daarvan is dat de tomatenplantjes twee keer moeten verspeend worden hier. Een keer naar een P9 potje, en dan nog een keer naar een 22cm pot. Daar moeten ook stokjes bij, want anders valt al dat frisse groen wel een keer omver, of breken de jeugdige stengeltjes. Veel werk, maar ik heb het er voor over.

Onze keuken wordt stilaan te klein. Ik kan geen plooitafels blijven halen in de Makro hé?
De zonen zouden daarin direct de toestemming lezen tot het organiseren van veelvolkfeestjes. Ook is de Mie Gemak in mij weer even boven gekomen. Alleen de plantjes die het echt nodig hadden werden verspeend, maar ik zie dat de anderen nu een beetje op hun honger blijven zitten. Ze maken mij dat zeer duidelijk door een beetje slapjes te doen.
Flauw, ik weet het, maar ik wil ze toch met de nodige égards behandelen. Ik eet namelijk héél graag tomaatjes van eigen kweek.

Daarom dus mijn nederige vraag. Ik zou eigenlijk vandaag of morgen al dat jong geweld de ruimte willen geven, en een zonnig, luchtig plekje in ons glazen huis willen gunnen. Groei en bloei gegarandeerd.

Tenminste – en versta mij niet verkeerd, ik appreciëer jullie echt wel – als jullie niet langskomen dit jaar. Volgend jaar mogen jullie dan wat vroeger komen, of met meer enthousiasme, is dat oké geachte ijsheiligen? Ik van mijn kant zal de tomatenzaadjes nu al pro-actief in een enveloppe stoppen en er op schrijven “niet vroeg zaaien in 2017”. Kunnen we  dat afspreken?
Ook voor de streek van Kortrijk? Daar staan ook op twee plaatsen van die zaailingen van mij te wiebelen en te popelen om buiten te gaan.

Met grote dank voor uw begrip,
Wachtend op een gunstig antwoord,
Beleefde groeten,

Heidi

 

17 gedachten over “Beleefd verzoek

  1. Marthy

    Wat denk je van Zuid Frankrijk. Heb ik daarvoor potdomme ooit een huis ver zuidelijk gekocht?
    Ik denk dat ik vanavond maar op de knietjes voor mijn bed een gebedje ga doen, wie weet.

  2. Eilish

    Mijn tomaten staan al meer dan een week in volle grond (hoewel vol, ik plant ze in een grote plantpot zonder bodem in de grond. Dat is meteen gemakkelijk bij het water geven) mocht het weer roet in ’t eten gooien dan heb ik nog reserveplanten. En anders heb ik mijn tomaten gewoon vroeg.

    1. Heidi Berichtauteur

      Wel, die reserveplanten zijn degenen die hier een beetje (ahum) lichtjes verwaarloosd werden. Die halen het niet denk ik, tenzij met veel TLC, maar ik heb daar nu efkes geen tijd voor.

  3. zem

    Die IJsheiligen hebben stuivertje gewisseld met Koning Winter. Ze zijn volledig de kluts kwijt. Ze hebben vast te veel Glühwein gedronken…
    Ze hebben nog tot woensdag 11 t/m zaterdag 14 mei 2016 IJsheiligen) de tijd om te ontnuchteren. Vanaf dát moment gaan we hen met zijn allen écht aan de oren trekken!

  4. lefabuleuxjardin

    Zatte ijsheiligen of niet, die P9 potjes staan hier al drie weken in het glazen huis. Ik moet toegeven dat ze een beetje blauw zien van de kou en in vergelijking met fotokes van andere bloggers hun zaaisels wat klein uitvallen, maar ’t was dat of van die lange drendels die niet op eigen stengel kunnen staan wegens te weinig licht. Mochten ze toch nog het loodje leggen, geen probleem, ik ken een paar zielsgenoten die ieder jaar te veel zaaien en een warme veranda hebben.

Geef een reactie

