Examens

Vijf van de zes inwoners van dit huis doen examens deze periode. Man des huizes is de enige die niet meedoet. Bij de zonen is ’t nog van “moetens” omwille van leerplicht en toelatingsproeven, bij mij is dat eerder vrijwillig. Nu ja, de opleiding doe ik vrijwillig, de examens zijn een noodzakelijk kwaad dat er bij hoort.
Gelukkig zitten we in een module-systeem: lessenreeks gedaan? Exaam. Oef, zo is het een beetje gespreid, en kan mijn geheugen nog wat gewicht in de schaal leggen. Als ik oplet in de les is het achteraf studeren niet zo’n grote opgave.

Als de zonen er bijna van af zijn mag moeder beginnen: donderdagavond nog plantkunde, en volgende week praktijk.
Die plantkunde, daar zou ik gezien de resem Latijnse namen dringend aan moeten beginnen, maar dat verdomde (genetisch bepaalde, kweetet zeker!) uitstelgedrag speelt mij weer parten.
Voor praktijk is alles al in kannen en kruiken.

De opdracht: maak een bereiding, gebaseerd op wat dit jaar in de les gezien werd. Zorg voor een reclamefoldertje voor je product, en een receptenfiche voor de collega’s-cursisten. Testertjes of proevertjes zijn natuurlijk toegelaten, en de docente wil ook onze receptenschriftjes inkijken. Recepten die geprobeerd werden en voorzien van commentaar. Ze moeten zelfs niet gelukt zijn, want al doende leert men.

Zoiets, da’s spelen en prutsen voor mij. Geen wonder dat alles hier al klaar is, een week voor het eigenlijk moet.
Foldertjes en receptenfiche zijn met een beetje hulp van oudste (niet veel, ik ken er nog meer van dan ik dacht) samengesteld, etiketjes ontworpen, en vorig weekend maakte ik in twee keer voldoende insectenwerende lotionbars om deze zomer betenvrij door te komen én om uit te delen in de klas.

foldertjes insectenwerende bar
Deze namiddag was de stress voor plantkunde nog steeds niet aanwezig. Bars verpakken en mijn receptenschriftje illustreren vond ik veel leuker om te doen.

verpakte testertjes
examenbereiding: insectenwerende lotionbar
illustratietjes bij recept
receptenboekje kruidenbereidingen
Ik ben tevreden met mijn resultaten, en al helemaal nu die bar ook zeer effectief blijkt te zijn.

Ik was niet de enige met rare prioriteiten: zoon 2 moest dringend bijslapen, zoon drie lijkt zijn kamer te verbouwen (aan de geluiden te horen) en krijgt daar skype-gewijs aanmoedigingen en lachsalvo’s van vrienden voor, oudste vindt gamen belangrijker dan Frans, en jongste plakt weer aan zijn IPad. Knieën naast de oren, of voeten gedachtenloos in de lucht, ik zou in geen tijd een rare-houdingen-fotoalbum kunnen vullen met kiekjes van hem.

Zodadelijk teken ik nog wat verder in mijn boekje. Planten determineren zal wel lukken, en dat is al de helft van de punten. Morgen nog een hele dag, dat is echt genoeg voor wat namen en een paar schetsen van wortels, bloemen en takken. Toch?

 

 

 

21 gedachten over “Examens

    1. Heidi Berichtauteur

      Ik wil ze altijd wel eens vragen om hun “filmpjes” (pauzehobby van de twee oudsten, dwaze filmpjes maken) door te sturen, maar ik vrees dat die niet voor publicatie geschikt zijn. Inderdaad: doldwaze momenten hier 🙂

    1. Heidi Berichtauteur

      Ja ma! 😀
      Gisterenavond ben ik zoon 3 naar de kajakpolo gaan brengen, en heb het uurtje dat ik op de parking stond nuttig besteed. Alle Latijnse plantennamen zaten (mogelijks voltooid verleden tijd, dat moet ik nog even nagaan na mijn middagkoffie!) in mijn hoofd. En dat terwijl ik normaal ga kijken en “socializen” aan de oever van de Watersportbaan… Als dat niet flink is van mij!

    1. Heidi Berichtauteur

      Wie weet, ooit als ik dat diploma heb. Voorlopig niet, ik en er nog te weinig van. Als je wil kan ik je wel het recept bezorgen, eigenlijk is het niet moeilijk: wat olies en bijenwas samensmelten, etherische olie toevoegen en laten opstijven.

      1. Marie-Paule

        Dat vermoedde ik al. Ik twijfel nog, heb net een studie achter de rug en dacht eens een jaartje te niksen … maar langs de andere kant. Of misschien moet ik eerst de tuin wat meer op orde zetten en dan pas terug gaan studeren. Veel succes nog in alle geval, ik weet waar ik moet zijn als ik me toch bedenk.

  1. Fries

    En hoe zat het vanavond met jouw plantKUNDE?
    PS 1 Suc-7 met wat nog komen gaat!
    PS 2 Ik ben alweer een bar- euh bakgetuigschrift rijker sinds gisteren… 😉

Geef een reactie

