Chantage!

Oudste zou zelfstandig zijn dit jaar. Dat uitte zich in de eis om een kot (bananne, zegden wij) en regelmatig ook andere eisen.

Dat hij eerst mocht bewijzen dat hij zelfstandig kàn zijn en iets wil maken van zijn toekomst, was ons argument. Zoals een financieel plan, eens iets koken thuis, beetje huishoudelijke dingen, eigen agenda bijhouden, niks moeilijk eigenlijk.
Nog een ding: zelfstandig opstaan en zelf bokes klaarmaken.
Af en toe ne keer ferm met zijn kopke tegen de muur laten lopen, dat zouden we ook doen.

Met dat opstaan ging het deze morgen mis. Mijn schuld weeral natuurlijk, ik had gezegd (nee hoor!) dat ik hem zou wakker maken.
Uiteindelijk heb ik dan toch maar geroepen dat het tijd was, en vond meneer het zeer evident om de auto te eisen. Eisen ja, vragen was er in de verste verte niet bij.

“Nee”, was mijn reactie, “je hebt nog tijd genoeg om het openbaar vervoer te nemen, zoals gewoonlijk”. Hij zou dan te laat zijn voor zijn eerste les, en in het kader van “loop eens tegen de muur” vond ik dat wel kunnen.
Hij niet. “Ah, dan ga ik niet naar school en kruip ik terug in mijn bed.”
Vond ik niet kunnen.

In plaats van te vertrekken belde hij met man des huizes, en ondertussen is hij met MIJN auto weg. “Of moest hij misschien zijn lessen missen?” (wat mij betreft: JA! En zelf bellen naar school om te verwittigen of zich te verontschuldigen ’t zal wel zijn!)
Balen.
Kop tegen de muur? Nee hoor. Eiers onder zijn gat.

Pubers: het beste middel om echtelijke onenigheden te bewerkstelligen.

 

 

12 gedachten over “Chantage!

  1. Marthy

    Oei, dit is niet makkelijk. Maar ik moet zeggen dat ik jouw aanpak onderschrijf. Kop tegen de muur laten lopen, zijn eigen broek leren ophalen, zachte heelmeesters maken stinkende wonden, al deze uitdrukkingen worden niet voor niets al jarenlang gebezigd. Sterkte in de strijd!

  2. groengenot

    Oei, oei, oei! Dringend je echtelijke helft overtuigen dat het anders moet! Hier zet onze middelste koter van 17 twee wekkers. De tweede staat aan de andere kant van zijn kamer zodat hij er wel uit moet om hem te kunnen afzetten. Dit heeft hij zelf gevonden, he! Ben ik fier op.😊

  3. Menck

    Tja, zolang man des huizes en jij niet aan hetzelfde touw trekken, is verandering zo goed als uitgesloten. Straks maar eens een stevige babbel onder vier ogen organiseren?

  4. Mrs. Brubeck

    Ik ben ook zo blij dat we altijd 1 lijn getrokken hebben, de kinderen weten dat ook heel goed. Zie het bij mijn zus grondig fout gaan omdat zij en haar man heel andere principes hanteren.
    Succes en hou in je achterhoofd dat pubers nooit! iets persoonlijk bedoelen, ze zoeken en tasten af 😀

  5. lefabuleuxjardin

    Zoals, Mrs Brubeck zegt ‘ t is niet persoonlijk eerder opportunistisch en het zal hun worst wezen dat ze de ouders daarbij tegen elkaar uitspelen. Zelf mag ik absoluut niet klagen over de mate van zelfstandigheid van mijn gasten, maar er zijn dan andere dingen waarmee ze me op de kast kunnen jagen. Ik neem aan dat dit logje een vorm van stoom aflaten is en dat de plooien wel weer worden glad gestreken.

Geef een reactie

