Zaterdagdrukte

Niet veel anders dan andere zaterdagen hoor, drukte is er hier altijd. Het programma was nu wel zeer vol gepropt, maar mits enige combinaties haalbaar.

Wat zéker moest gedaan worden: zoon 2 en zoon 3 moesten respectievelijk in Gent en Eeklo geraken op tijd, terug op tijd thuis geraken, en omdat het morgen een mooie dag belooft te worden wilde ik liever vandaag dan morgen naar de BIS-beurs.
Bweuk. Ik doe dat niet graag, zo van die verbouwbeurstoestanden bezoeken. We vroegen kaarten aan een vriend die er gratis kon voorzien, want met een keukenverbouwtoestand volgende zomer wilde man des huizes toch ideeën sprokkelen. Ik was ook nodig.

Zon aan de hemel, geen buitenwerk, maar binnen rondslefferen. Waarschijnlijk tussen horden volk, in een véél te warme beurshal en met veel te opdringerige verkopers. Zoon vier wilde mee (en mocht gratis binnen), en dat kwam goed uit want dan konden we bij de Zweed nog een bureaulamp voor hem gaan halen. Dat staat ook al enkele jaren op het to-dolijstje op het keukenbord…

We gingen effectief kopen bij Ikea, dus vonden we dat we daar ook konden parkeren, naar de BIS-beurs stappen en daarna dan winkelen ipv een duur ticket voor de parking van Flanders Expo te kopen.

Terwijl ik nog zei tegen jongste dat hij moest oppassen voor de plas en de druppels die verantwoordelijk waren voor al die nattigheid ging ik gezwind onderuit. Pardaf, op mijn  zijkant in een plas parkingsmurrie. Aan mijn handen te zien heb ik die in één of andere reflex nog gezet, aan mijn schouder te voelen was dat een serieus manoeuver.

Man had niks door, en stapte gezwind verder. Ik vond het dikke chance dat ik een donkere broek aan had en deed ook voort. Buiten wat nattigheid niks aan de hand.

De beurs was zoals verwacht veel te warm, qua volk viel het mee, maar qua indeling trok het op niet veel. Alles door mekaar, dus we moesten echt wel alle stands passeren via de verplichte wandelrichting om te vinden wat we zochten: keukeninspiratie en spanplafonds. Als bonus vonden we wel iets over gietvloeren (madly in love, maar ik moet hier nog iemand overtuigen dat dat absoluut in het budget MOET passen) en eindelijk een oplossing om vliegen uit de keuken te houden.

Sommige verkopers nemen je direct mee in hun verhaal, bij anderen was de alcoholkegel niet te harden, en nog anderen vertelden tien keer hetzelfde, zodat we zelf op redelijk directe wijze het gesprek moesten afbreken. Op het eind van de namiddag waren er nog veel stands over, maar de lichten gingen uit. Man versierde opnieuw gratis tickets om morgen terug te gaan, maar ik wil liever buiten wandelen. Op een glibberig modderpad in een bos onderuit gaan vind ik aannemelijker dan op een parking. (trouwens, die troep droogde wit op, ik stond daar mooi te blinken bij al die sjieke stands…)

Mogelijk bieden jullie, liefste lezers, wel een oplossing: vertel mij wat je nooit meer zou doen als je je keuken kon opnieuw zetten, en ook wat je absoluut niet meer zou kunnen missen. Het gaat mij niet zozeer om ingewikkelde machinerie en toestellen, maar om de praktische tips die het keukenleven aangenaam maken. Want “uit het leven gegrepen” blijft beter dan verkoopspraatjes.

 

 

 

 

24 gedachten over “Zaterdagdrukte

  1. Matroos Beek

    Mijn dampkap hangt te laag waardoor ik in een rare pose in de potten moet roeren en er een nekhernia aan overhoud.
    De keuken kwam van Brugman. Wat een ellende gehad bij de plaatsing. We hebben zes weken moeten kamperen. Ze kwamen hun beloftes niet na. Nooit meer.
    Overigens heel leuk geschreven!

    1. Heidi Berichtauteur

      Dankjewel! 🙂
      De plafonds zijn hier 3 meter hoog, dus die dampkap kan idd hoog genoeg. Wij opteren voor een vakman uit de streek, waarvan we al veel realisaties gezien hebben bij vrienden, en steeds horen dat hij nauwkeurig werkt.

  2. lefabuleuxjardin

    Marthy’s opmerking is een hele goeie ! Klinkt misschien raar, maar voorzie niet te veel opbergruimte, genoeg voor wat je het echt gebruikt en zwier al de overtollige brol buiten. Ik zweer het u, dat brengt rust.

    1. Heidi Berichtauteur

      Ikke? Overtollige brol? Euh…
      Echt overtollig niet, maar wel een aantal dingen die veel plaats innemen en toch onmisbaar zijn. Toch veel bergruimte in de keuken dus, ipv (nu) overal in huis verspreid mijn keukengerief dat ik niet dikwijls nodig heb (ontsapper, frietketel, wok, gastronorm-bakken). Voor de rust vliegt dat allemaal hoog, in niet te diepe kasten.

  3. annaberg

    Mijn keuken is geworden zoals ik ze me had voorgesteld, met deels wit geolied eikenhout, deels gelakte mdf, blauwe steen en eengroot Falcon fornuis met twee ovens en zes pitten. Een must met vier of vijf zonen, want er komen later ook nog lieven en schoondochters bij. Veel werkblad en een zicht naar buiten. Ik haat het ook, dat rondlopen op beurzen.

    1. Heidi Berichtauteur

      Ik kook zeer graag op gas, maar het moet inbouw zijn nu, en inductie. Ik ben het schrobben van het fornuis zo beu als kouwe pap. Even wrijven over een vlakke plaat, en klaar. Veel werkblad: inderdaad. Ik kan mijn keuken omtoveren tot een slagveld in geen tijd 🙂

  4. Menck

    Onze keuken, 22 lentes ondertussen, herbergt weinig onhebbelijkheden: de dampkap hangt te laag (toch voor mij met mijn 1,90 meter) en het werkblad mocht gerust een stuk hoger. Maar verder heb ik geen echte klachten, eigenlijk. Zelfs alle toestellen, eveneens 22 jaar oud, werken nog prima. Dat zie ik de huidige keukenapparatuur niet waarmaken.
    Tip: kies voor een kraan die uittrekbaar is; superhandig om twee lavabo’s te kunnen reinigen tot in de uiterste hoekjes. Eveneens handig: een oven op ooghoogte.

    1. Heidi Berichtauteur

      De tips staan genoteerd, bedankt. Over de toestellen maak ik mij geen illusies, op de bijna twintig jaar dat we hier wonen zijn we al aan de tweede vaatwas toe…

  5. Eilish

    Mocht ik nu een keuken zetten dan waren er geen kasten waarbij ik op een stoel moet gaan staan om aan het bovenste schap te geraken, waren alle (te) diepe kasten geen kasten meer maar schuiven met ruimteverdelers, waren de kasten niet uitgewerkt tot aan het plafond (gelukkig zit die lelijke mdf (kan tellen boven een eiken keuken) nu al weggewerkt onder bleek behang) was de frigo groter, had ik een stoomoven en zaten koffiezetter/senseo-apparaat, waterkoker, … weg achter schuifdeuren.
    En uiteraard moet je een groot genoeg werkblad hebben dat hittebestendig en anti-vlekken is, maar dat lijkt me logisch.
    Een meid voor de afwas van alles wat niet in de vaatwasser geraakt lijkt me trouwens ook wel wat 🙂

    1. Heidi Berichtauteur

      Wij hebben al afgesproken met de keukenman dat we zo’n schuifladdertje uit de Colruyt gaan ontvoeren ;). Toestellen achter schuifdeuren: check. Veel schuiven: ook check.
      Afwas die niet in de vaatwas kan wordt hier meestal genegeerd, maar met ons recent “assistent-van-de-week” systeem moet dat ook wel te verhelpen zijn.
      Stoomoven: zeg me wat dat kan en waarom je dat zou willen, want daar ben ik echt nog niet van overtuigd.

  6. Hilde

    *Hangende kasten = dure brolverzamelplaatsen en dus nutteloos mijns inziens. Eventueel cottage/countryside-achtige legboorden installeren. Nodigt veel minder uit om onnodige dingen te verzamelen wegens de verhoogde zichtbaarheid ;-).
    *Gordijntjes in plaats van kastdeuren vind ik persoonlijk veeel charmanter en praktischer maar de stijl moet bij je interieur passen natuurlijk… Gordijntjes verminderen ook de kans op blauwe plekken en erger in tegenstelling tot openstaande deurtjes met scherpe punten…
    *Hoe meer werkblad hoe beter. Werkblad en kasten in rubberwood is even mooi en duurzaam (mits de juiste behandeling) als vol eik maar… veel goedkoper én ecologisch 100% verantwoord. *
    *Verder is een fornuis (zoals van Smeg) met meerdere (kleine) ovens veel praktischer dan 1 grote oven en is zo’n multioven fornuis zijn meerprijs meer dan waard. Zeker in grote gezinnen
    *een kunststof dubbele spoelbak (antraciet) ipv zo’n inox gedrocht!! Veel minder krasgevoelig, geen irritante ketelmuziek en gekletter bij het afwassen en het water in de bak blijft langer warm
    *persoonlijk vinden we onze keukenopstelling ideaal: 1 muur volledig werkblad (4 meter) met dubbele spoelbak en mengkraan met eronder 2 schappen (alles uit rubberwood, geolied met ecologisch verantwoord product op basis van lijnolie) en gordijntjes, tegen de andere muur van 4 meter staat een losse zelf opgeknapte 2dehands buffetkast en idem dito lange tafel die als extra werkblad dient. Onder die tafel staan vuilbakken, aardappelkist etc. Om dit alles aan het oog te onttrekken, hebben we aan de tafel ook gordijntjes gemonteerd. Tegen de andere muur van 4 meter staat een Smeg kookcentrum en een losse antieke, zelf opgeknapte losse keukenkast. Het eindresultaat is als “uit de boekskes” en dit voor minder dan 1.600€ all-in!

    1. Heidi Berichtauteur

      Ik wil het allemaal strak van lijn, en niet te veel losse onderdelen. Ons huis leent zich niet echt tot cottage-stijl.
      Een inox spoelbak is hier ook no-go, en als ik de ruimte bekijk komen we ook aan een behoorlijk stuk werkblad. We twijfelen ook nog tussen twee kleinere ovens of één groter. Voorlopig neigt het meer en meer naar twee afzonderlijke. Zo’n fornuis (of AGA) was vroeger echt wel mijn natte droom, maar nu de jongens bijna uitvliegen lijkt het mij overbodig.

    1. Heidi Berichtauteur

      Ja, ik herinner mij dat ik jullie keuken absoluut top vond. Hier worden de kasten waarschijnlijk ook tot boven voorzien: bergruimte voor alles wat onmisbaar maar niet dagelijks nodig is.

  7. Hetmeisjemetderodeschoentjes

    Donald komt hier!!! We hebben ‘ja’ gezegd tegen Dovy en t wordt de max!!! Voldoende werkblad, wit carraramarmer voor werkblad, spatwand en opstanden…een volledige wand met kasten waar ook alle apparatuur in verdwijnt…ruimteverdelers die uittrekbaar zijn…zwart mat gelaagde kastdeuren.
    Alles op onze werkhoogte.
    Twee koelkasten, dubbele en beide even grote spoelbakken, Smegfornuis 120cm.
    Nog 13 keer slapen…

    1. Heidi Berichtauteur

      Jij kent onze keuken, dus jij kan het je voorstellen: ook hier denken we aan een volledige wand (tegen de muur met de buren, links als je naar de tuin kijkt). Dubbele grote spoelbakken zijn ook een must, nu heb ik te weinig. Die koelkasten: heb je voor allebei een aparte functie en plaats? Hier werd ook al geopperd om een drank- en ontbijtkoelkast en een voorraadkoelkast te voorzien. Altijd koele plaats te kort nu, en in de kelder is geen optie.
      Ik en heel benieuwd om jullie resultaat te zien. Donald lachte toch wel schoon op de foto 🙂

  8. veerle

    Zoals de meeste zeggen hierboven is de hoogte van jullie werkblad heel belangrijk alsook 2 spoelbakken met uittrekbare kraan. Oven en microgolfoven zoveel mogelijk op ooghoogte is super. Succes met de werken.

  9. LJ

    Schuiven! Als het kan overal schuiven. Allez toch zeker de benedenkasten. Zo veel handiger dan kasten waar ge op uw knieën voor moet gaan zitten en moet graven om helemaal achterin iets te gaan zoeken.

  10. Nina

    Ik zou voor de toestellen niet opnieuw voor Smeg kiezen, en ik ben daar niet de enige in. Mijn microgolf heeft een deur die naar onder opent (zoals de meeste ovens) in plaats van langs de zijkant zoals mijn vorige, en doordat die op ooghoogte staat is dat compleet onpraktisch om te reinigen. Daar zou ik volgende keer echt op letten want ik erger mij er dood aan.
    En die gietvloer moet koste wat kost in het budget gepropt worden!! 🙂 Ik ben na 5 jaar nog altijd heel blij met de mijne, ik wil niks anders meer. Mocht dat toch ooit veranderen, heb ik al de perfecte ondergrond voor laminaat of tegels. Veel makkelijker dan tegels uitbreken om er nieuwe te leggen, toch? 🙂

Geef een reactie

