Zadenruil 2016

zadenruil©foto: natuurlijk-rijk

Alle info over de zadenruil 2016 vind je daar. Mijn aanbod hieronder.

Moestuin:
*Nieuw-Zeelandse spinazie (Tetragonia tetragonioides): lukte mij nooit om te zaaien, dit jaar kocht ik een plantje (en vergat het). Bij het opruimen van de moestuin vond ik heel wat zaden. Geen idee of het daar wel een keer mee zou lukken, maar ik heb er nog over. Blaadjes en toppen oogst je het hele seizoen, en worden klaargemaakt als spinazie.

*Oost-Indische kers Milkmaid: roomwitte bloemen, laagblijvende plant. Bloeit zeer enthousiast tot de eerste vorst.

*Oost-Indische kers gemengd: mogelijk is het overgrote deel ook roomwit, maar ik heb geen idee hoe enthousiast ze kruisen, en er stond hier en daar oranje en rood ook.
oostindische kers

*Tomaten: veel verschillende soorten, eigenlijk veel te veel… maar het blijft leuk om nieuwe soorten te ontdekken en te proeven, ondanks het plaatsgebrek.
Kerstomaatjes: Black Cherry, Sweet Baby, Pendulina Yellow
Een beetje groter: Green grappe (rijpt geelgroen af), Black Zebra, Hellfrucht
Romatomaten: Amish Paste, Andine Noire
Coeur de boeuf: Gildo Pietroboni, Marmande “Franske”, Roze russische
Een speciale: Tournesol Blanc. Rijpt roomwit af, smaakt heerlijk, formaat ligt ergens tussen een gewone tafeltomaat en een kleine coeur de boeuf.
Nog andere soorten: deze zaden zijn van vorig jaar. Er ging dit jaar iets mis tussen zaaien en oogsten, (niet ontkiemen, omvergewaaid toen ze verhuisden naar de tuin, uitgedroogd, vroegtijdig geoogst door de kippen enz). Ik weet helaas niet bij welke categorie ze thuishoren, Google is uw vriend! Yubileynyi Tarasenko, Moneymaker, Rose de Berne, Amande Pink

*Koriander (Coriandrum sativum)

*Rode tuinmelde (Atriplex hortensis “Rubra”): Mooie rode eenjarige, waarvan de jonge bladeren eetbaar zijn. Ik vergat dat ik hem zaaide, en ik denk dat ik hem nu in heel mijn leven nooit meer zal moeten zaaien… De plant wordt 1,5m hoog, en is -wel euh- zeer op nakomelingen gericht. ’t Schijnt wel dat ze indien ongewenst zeer makkelijk te verwijderen zijn 😉

*Komkommer Marketmore: op onderstaande foto vooraan in ’t midden. Hij ziet er stekelig uit, maar smaakt voortreffelijk. Buitenteelt, zeer productief ras.
oogst van de dag

*Aubergine Purple Blush: de linkse op de foto, met het vage zweempje lila. purple blush aubergine

*Erwt Charmette: 
Struikerwtjes die al heel vroeg op het seizoen gezaaid kunnen worden in volle grond. Meestal vergeet ik ze daarna te oogsten, gelukkig voor wie er zaden van wil!

*Sluimererwt Mrs Lei: een zeer productieve klimmer, die nog lekker is ook.
bloei Mrs Lei

*Chinees bieslook (Allium tuberosum): heeft hoge en stevige bloeistengels, die later komen dan bij gewone bieslook. Smaakt iets sterker door, zaait zich hier ook makkelijk uit.
landkaartje

Eénjarigen:
*Dropplant (Agastache foeniculum): ’t is een éénjarige, maar hij zaait zichzelf hier elk jaar opnieuw. Ik help soms wel een handje, en zet ook in de serre elk jaar wat in potjes om zeker deze beauty te hebben. Fantastische kleuren, en een enorme insectenlokker.

*Reukerwt “Lilac Ripple”: een fijne lila-witte reukerwt, die hier een moeilijke start had door vocht en slakken, maar daarna uitbundig bloeide. Vorig jaar van de Biodiverse Tuinier gekregen, dit jaar zijn er al een (beperkt) aantal zaden om door te geven.

*Juffertje-in-het-groen, wit en blauw (Nigella damascena): hier is iets geks aan de hand. Ik had witte en blauwe bloemen, zoals op de foto hieronder. Na één jaar merk ik dat ze zich zeer vlotjes uitzaaien, maar dat het nu bijna allemaal gevulde bloemen zijn. Veel meer dan 6 kroonblaadjes. Staat hier in de buurt een dominante cultivar? Geen idee. Jammer, ik vond de eenvoudige mooier. Gelukkig gaan de bloemen ver open, voor bijen en co blijft het feest. De zaaddozen zijn ook een lust voor het oog, en zeer bruikbaar voor bloemschikken.
Nigella damascena

Vaste planten:
*Sint-Janskruid (Hypericum perforatum): Ik kreeg enkele zaailingen, en hoewel het een gele is mag deze plant toch blijven. De verse bloemen in olie zorgen namelijk voor een zeer interessante rode olie. Als ik ze in eigen tuin heb weet ik zeker dat daar geen -iciden aan te pas gekomen zijn. De enkele kleine stekjes zijn ondertussen een forse struik, en die zorgde voor heel wat zaden.

*Rode zonnehoed (Echinacea purpurea): Ik hou mij nooit bezig met deze schoonheid, ze zaait zichzelf uit in onze tuin. De zaden zouden wel een koudeperiode nodig hebben. Jonge planten hebben het wat lastig als er veel slakken in de buurt zijn. Na een drietal jaren is het ook mogelijk om wortelstekken te nemen. Dat lukt goed, en is vrij eenvoudig.echinacea purpurea

*Look-zonder-look (Alliaria petiolata): bosrandplant met een typische lookgeur als je de blaadjes kneust, en waardplant voor oranjetipje. Is nu volledig weg, maar komt in de lente weer piepen.

*Akelei (Aquilegia vulgaris): een donkerpaarse schoonheid. Ze zou ook zeer makkelijk kruisen, en de buren hebben een aantal gevuldere en blauw-wit-roze soorten staan, dus je kan iets heel anders krijgen dan de bijna zwartpaarse die hier in de tuin staat. Ook deze zaden houden van een koudeperiode.

*Brandkruid (Phlomis russeliana): een gele, die ik niet graag zie. Voor ik de planten weggaf oogstte ik voor jullie nog wat zaden. Vinken komen in de winter de zaden uit de verdroogde pomponnetjes halen, een leuk schouwspel. Zorg dus dat hij in het zicht staat, en in de zon.
Op drie jaar tijd hadden de enkele iele plantjes die hier stonden zeker een vierkante meter volledig ingenomen.
bloemen van Phlomis russeliana

*Kleine pimpernel (Sanguisorba minor): Ik ritste eens langs enkele uitgebloeide aren, en heb nu één zakje piepkleine zaadjes. Geen idee of het wat wordt, de plant schijnt zich hier nogal gedeisd te houden (en als je zo ziet hoeveel zaadjes die produceert vind ik dat verwonderlijk).

Tot hier mijn lijst. Paprika’s en pepers zijn er deze keer niet bij, compleet mislukt dit jaar. Wat ik mij eigenlijk afvraag: zijn de zadenruilers van vorige edities tevreden met “mijn” aanbod? Zijn de opgestuurde zaden uitgekomen, of bleef het een lege plek in de tuin/ serre/bloembak?
Van de tomatenplanten weet ik dat (hier) bijna 100% is uitgekomen, maar siertuinplanten test ik zelf niet, vandaar de vraag.

Ik probeer iedereen die iets vraagt tevreden te stellen, maar het moet natuurlijk nog wel de moeite blijven. Het aantal tomatenzaden in een zakje is minstens tien, voor andere zaden is het een beetje afhankelijk van de vraag. Op is op…

17 gedachten over “Zadenruil 2016

  1. Fries

    Oeps, zadenruil impliceert voorzekers ‘ruilen van zaden’…!? Of is ruil tegen euro’s ook een optie!?
    Zo ja, is er hier wel interesse voor de dropplant, de rode zonnehoed en die komkommers. (En wat ‘tomatten’…;-)

    1. Heidi Berichtauteur

      Dat komt in orde 🙂
      Ik zal een fijn assortiment klaarleggen. De tomatjes kunnen indien gewenst ook als plant geleverd worden, sommigen hebben een streepje voor hier hé!

  2. Saskia Broeckx

    Dag Heidi,
    Ik zou heel graag eens de Tournesol Blanc en de Pendulina Yellow proberen. Jouw zaden deden het trouwens prima. Van de Mrs Lei heb ik heel wat kunnen invriezen.
    groetjes,
    Saskia (nr. 3)

  3. Anneleen

    Hey Heidi, je zou me super blij maken met zaadjes voor de nieuw zeelandse spinazie. Die werd me onlangs aangeraden en ik heb hier nog heel wat grond te vullen 😉
    groetjes
    Anneleen Bert (nr 2 op het lijstje)

  4. cin

    Hopelijk heb je veel zaad van die Nieuw-Zeelandse spinazie, want die zou ik echt wel willen. De dropplant zie ik ook wel zitten en omdat er nogal gestoeft wordt over uw Mrs Lei, wil ik die ook wel eens proberen. O ja, ’t is wel degelijk nr 14 hier, heb mijn laptop aan de zoon meegegeven en zit nu noodgedwongen op die van een ander te tokkelen.

  5. Hilde Van den Abeele

    IK heb net je website ontdekt.Wat is dat met de zaden ruil en lijst.. Ik durf geen overgehouden groentenzaden meer gebruiken omdat ik daar enkel slechte rezultaten van had zoals monsterachtig grote pompoenen in plaats van kleine buttercups en met groot bedoel ik zeer groot, het leek wel de invasion of de bodysnatchers of hoe noemde die film…of enkel groen en geen vruchten . Bij piments ook hetzelfde verhaal en tomaten leveren veel lagere oogst…Nu koop ik enkel zaden aan maar als ik jullie bezig hoor lijkt het bij jullie wel te lukken. I s er een geheim..?

    1. Heidi Berichtauteur

      Geen idee of er een geheim is… Pompoenen kruisen wel zeer gemakkelijk, daar heb ik mij nog niet aan gewaagd. Als je ook zaden wil proberen mag je het gerust laten weten, maar uiteraard krijgen de “ruilers” eerste keuze.

  6. natuurlijk-rijk

    Dag Heidi, je tomatenzaden spreken me allemaal aan. Je zou me blij maken met wat cherry, coeur de boeuf en roma’s. En dat specialeke wil ik ook wel proberen als het de moeite is. Ook die Oost-Indische kers ben ik zelf vergeten oogsten. Dus daar ben ik ook in geïnteresseerd. Alvast erg bedankt. Ik ben nr 13 😉

  7. Heidi Berichtauteur

    Iedereen kreeg wat hij/zij vroeg. Er is nog wat over, dus wie zich ingehouden heeft mag nog wat extra bestellen. Komkommer, Sint-Janskruid, Nieuw-Zeelandse spinazie en Kleine pimpernel zijn op. Zo lang de envelopjes nog niet dichtgeplakt zijn kan er nog wat bij…

Geef een reactie

