Tot hier de theorie

Sommige docenten geven elke les een opdrachtje, in plaats van een examen aan het einde van de reeks.

Soms moet je – om een theoretisch recept te kunnen verantwoorden – in uw eigen keuken wat praktische proefjes doen.

Zoals: Maak een liter siroop. Op papier.
Ik weet ondertussen dat een verkoopbare siroop  wettelijk 62% suiker moet bevatten. Even rekenen: 380 ml water en 620 g suiker.
Was alles maar zo simpel. Ik dacht er het mijne van, en probeerde het uit, met een tiende van de hoeveelheden.
Ha ja, ziet ge wel: dat geeft 75 ml oplossing, en een hele plakboel in de keuken, als je even lomp doet als ik vandaag. Een olifant in een porseleinwinkel is nog eleganter!

Als ik het goed heb, moet ik alles maal 13,33 doen om aan een liter juist geconcentreerde siroop te geraken. Of mis ik iets?

9 gedachten over “Tot hier de theorie

  1. Fries

    Je hebt verschillende verhoudingen voor suikerwater, maar wat het meeste voorkomt zijn de verhoudingen 1 op 2 of 1 op 1. Dat wil zeggen 500 g suiker op 1 liter water of 1 kg suiker op 1 liter water. (Aldus ene Jeroen M.). Samen aan de kook brengen tot alle suiker is opgelost en dan laten afkoelen. En omdat één en ander onderweg verdampt, heb je zo suikerwater genoeg om er één liter van af te meten voor uwen docent. De overschot bewaart enkele weken in de koelkast. Of is mijn reactie te ‘simpel’!? 😉

    1. Heidi Berichtauteur

      Zo doe ik dat ook altijd voor sorbet en zomerse mojito’s, maar dan heeft het suikerwater geen 62% suiker, en dat is verplicht om in een (theoretisch) winkelrek te mogen staan…Dus ja, sorry: te simpel 😀

      1. Fries

        Gevonden op een imkerwebsite:
        Voor sterk geconcentreerde siroop (bv. 5:3) gebruiken we 5 kg suiker en 3 l water. Dat geeft 8 kg siroop die slechts 5 kg suiker bevat. De suikerconcentra­tie is dus gelijk aan 5/8×100 of 62,5 %. De densiteit van aldus verzadigde suiker bedraagt 1,32. Een liter van die siroop weegt dus 1,32 kg. Met een concentratie van 62,5 bevat 1 l siroop (1,32×62,5/100) 0,825 kg suiker.
        Suc-7!

Geef een reactie

