Goe poeier

Of een deugdelijk poedertje, zo u wil.

Een beetje achtergrond: ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar als ik hier in de gang voorbij het schoenenrek passeer kan ik met mijn ogen toe zeggen of één bepaalde zoon al thuis is of niet. Het geurtje dat zijn voeten produceren is niet te harden.
Dat is niet nieuw, en in de zomer meestal nog erger dan ’s winters, want zoon in kwestie hult zijn voeten altijd in gesloten schoeisel. Sandalen of teensletsen zijn aan hem niet besteed, ook niet in de zomer. Blote voeten in stinksneakers, dat wel. Hele dagen en vele Gentse Feestennachten.
Het probleem betert er niet op en lost zichzelf niet op.

Gelukkig is hier een moeder in da house die een eindwerkje wil maken. Over voeten.
Omdat het eigenlijk allemaal niet zo moeilijk moet zijn geef ik jullie hier het recept van twee supersimpele, maar o zo doeltreffende middeltjes. Ik vond ze op de blog van Bren, en vroeg haar of ik de receptjes mocht vertalen en hier posten.
Zij maakte van bloggen haar beroep, en elke klik telt. Haar assistente liet mij weten dat vertalen mag, maar voor de juiste hoeveelheden moet je even op Bren’s blog gaan kijken. Win-win, noemen ze dat.
Alstublieft!

Wat heb je nodig?
* natriumbicarbonaat
* maïszetmeel
* etherische olie van eucalyptus
* etherische olie van tea tree
* etherische olie van pepermunt
* een mengkom, een lepel en een strooibusje (een leeg kruidenpotje is prima)

Alles mengen, en regelmatig in stinkschoenen strooien. Voor je ze weer aan trekt wel het poeder verwijderen, het schuurt anders nogal.
Als mijn naaimachine ooit terug van uitgeleend is denk ik dat ik in van een dunne gordijnstof een soort van maxi-theebuiltjes maak, die ik dan vul met het product. Makkelijker om in en uit schoenen te doen, en je kan het zo enkele keren opnieuw gebruiken.
Ik liet zoon ook regelmatig na zijn verplichte act “Voetbad! Nu!” hiermee zijn voeten inpoederen. Zo blijven ze zeker droger dan wanneer hij ze gewoon afdroogt.

Een woordje uitleg over wat er in zit: (ik zei het al: eindwerk. Je kan dit stuk gewoon wegscrollen als dit je geen donder interesseert, maar ik wil niet nu half werk doen, en in augustus merken dat ik alles nog moet herschrijven)

Natriumbicarbonaat is iets wat veel namen heeft: zuiveringszout, baking soda, sodiumbicarbonaat, maagzout: allemaal het bedoelde NaHCO3.
“Ons”  bakpoeder is niet hetzelfde. Die zakjes bevatten wel een gedeelte natriumbicarbonaat, maar daar zitten ook nog andere bestanddelen bij, waar we hier niks mee kunnen doen. Natriumbicarbonaat is zwak basisch, en neutraliseert zuren (zoals zweet). Het werkt fungistatisch en bacteriostatisch (schimmels en bacteriën kunnen niet groeien in aanwezigheid van dit product).

Maïszetmeel is een zeer fijne maïsbloem die de huid kalmeert en verzacht, en een zeer groot vochtabsorberend vermogen heeft. Geen vocht betekent dat schimmels en bacteriën het veel moeilijker krijgen om te overleven, en dat is nu net wat we willen. Schoenen die vochtig zijn van ’t zweet zijn hiermee verleden tijd. Dit fijn poeder is een alternatief voor dure, geparfumeerde talkpoeders. Arrowroot poeder (pijlwortelpoeder) heeft hier dezelfde werking, je kan voor dit recept allebei gebruiken. Het prijsverschil is er wel: 0,98 euro voor 400g maïszetmeel, 3,45 euro voor 200g arrowroot.

Eucalyptus etherische olie (Eucalyptus gobulus): er zijn een aantal soorten eucalyptusolie verkrijgbaar. Ik had Eucalyptus globulus in huis, en gebruikte dat. In het voetpoeder hebben we vooral de schimmeldodende en antibacteriële eigenschappen nodig. Eucalyptus verdrijft ook geurtjes, en dat is in onze schoenenkast alleen maar een voordeel.

Tea tree etherische olie (Melaleuca alternifolia): een vaste waarde in verzorgingsproducten. Sterk antibacterieel, schimmelwerend, parasietendodend, antiviraal. Tea tree zuivert en verzacht de huid, draagt bij tot een gezonde huidflora en helpt beschadigde huid te regenereren. Ideaal dus voor voeten die geplaagd worden door zwemmerseczeem, schimmelnagels en meer van dat fraais.

Pepermunt etherische olie (Mentha x piperita): werkt antiviraal en antibacterieel, en heeft een heerlijk frisse geur. Pepermunt werkt ook verfrissend en vaatvernauwend. Ideaal om na een lange wandeling je “zware” voeten mee te verwennen.

Ik probeerde het poeder zelf ook een keer, en had een hele avond koude voeten… de pepermunt werkt voor mij net iets té verkoelend.

Het poeder is dikwijls te omslachtig voor zoonlief, een sprayfles met een andere oplossing staat nu ook standaard ergens in de buurt. Zo mogelijk nog simpeler, en geurgewijs een superoplossing.

Neem de goedkoopste wodka die je kan vinden, en voeg per 10 ml wodka een druppel tea-tree olie bij. Doe dat in een glazen fles met spraydopje, even schudden, klaar.

Wodka bevat ethanol, wat ook weer antibacterieel werkt. Op de huid verdampt het tamelijk snel, het geeft ook een fris gevoel.

Ik verplicht mijn zwetertje om ’s morgens en ’s avonds hiermee zijn voeten te behandelen, en het resultaat is spectaculair. Echt waar.
Hier komen voorlopig geen dure zalven van de apotheek meer in huis, voor een fractie van de prijs en op een veel kortere tijdspanne is het voet- en geurprobleem opgelost.

Ook sportschoenen, bottines, alle niet-te-delicate schoenen kunnen hier mee behandeld worden. Voor fijnere lederen schoenen verkies ik het poeder: geen vlekken of vochtkringen in het leer.

BELANGRIJK! Begin zelf niet zomaar te experimenteren met etherische olie. Test een druppeltje in je elleboogplooi, of achter je oor, om te weten of je niet allergisch reageert.
Opgelet bij zwangerschap, borstvoeding en gebruik van medicijnen. Niet voor kinderen onder 8 jaar.

 

 

9 gedachten over “Goe poeier

  1. elinevanantwerpen

    Interessant!

    Wat hier ook helpt is vooral je voeten goed laten opdrogen vóór je sokken & schoenen aantrekt, en katoenen sokken gebruiken ipv kunststof. Na een lange jacht (€20 voor één paar kan ik daar echt niet aan uitgeven) in de c&a gevonden, biokatoen zelfs 🙂

    En omdat mijn nieuwe lederen schoenen knelden, heb ik ze een nachtje volgepropt met sokkenballetjes laten staan. Gedaan met strompelen 😀

    1. Heidi Berichtauteur

      Oh, ik kan me de geur die uit de lockers kwam nog zo voor de neus halen, al is het ondertussen bijna 17 jaar geleden dat ik mij in mijn verpleegsterstenue hees…

Geef een reactie

