Project van 2016, afgerond

Herinner je je deze foto nog?

knutselwerkje

Die zette ik vorig jaar in januari op deze stek, met de mededeling dat dat iets voor een lang project was.
Kijk, toen zaten er aan de bovenzijde nog drie blokjes, was het hout blank en ongeschonden, en hadden we alle vertrouwen in een gelukt project.

Sinds vorig weekend is het restje zoldertrap weg. De blokjes waren dat al eventjes langer, houtlijm en Belgisch weer, dat is niet altijd een goeie combinatie.
De vogels zochten hun extra voederplank met zonneterras, de katten moeten hun krabpaal missen. Maar daar was dat ding eigenlijk helemaal niet voor bedoeld. Ah nee.

Kenners zien direct dat dit een zeer gesofisticeerd (ahum) fotostatief is. Vooral eentje dat -in tegenstelling tot mijn Manfrotto- mag buiten blijven staan gedurende een heel jaar, zonder dat je je zorgen moet maken dat iemand er mee gaat lopen. De blokjes bovenaan waren de statiefkop, kwestie van elke keer dezelfde positie te hebben. Dat viel nog dik tegen eigenlijk, zeker toen er eentje, en daarna twee, losgeregend waren. Potloodstreepjes brachten een beetje redding.

Elke dag, of toch zo vaak als mogelijk, togen we rond het middaguur naar buiten en deden van “pickie-time”. Een jaar aan een stuk een foto van de tuin, telkens vanaf hetzelfde punt, om een heel jaar en vier seizoenen lang de groei en bloei vast te leggen. Een timelapse, met een schitterend filmpje als resultaat. Dat was het idee toch. Er zijn genoeg foto’s, telkens uit min of meer (’t gaat echt over millimeters) hetzelfde standpunt, met dezelfde lens en brandpuntsafstand. Helaas is een echt goeie timelapse niet simpel. Als ik alle foto’s achter mekaar hang verspringen de positie en de belichtingsinstellingen veel te veel om van “een mooi resultaat” te spreken.
Hier en daar figureert er een onwetend huisdier, en het valt op dat we sommige “rommeltjes” wel heel lang lieten liggen. De bloempotten op het terras, da’s ook een aandachtspuntje voor dit jaar. Veel mooier als ze gevuld zijn met uitbundige bloeiers…
Voor ons blijft het wel een leuk stukje archief, waar we vooral in kunnen terugvinden wanneer en waar we kleur en structuur te weinig hebben, en wanneer de ideale terrasmaanden waren.

Daarom een diavoorstelling, van twee foto’s per maand, eentje in het begin en eentje van rond de vijftiende, plus de allerlaatste van het hele rijtje. Niks bewerkt, niks aangepast, gewoon zoals ze uit het fototoestel kwamen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Een nieuw groot project voor dit jaar? Ik heb nog niet echt een idee. Mogelijk de “kruidenberg” in ’t midden, misschien ook een herbarium van alles wat hier aangeplant werd. Sinds vorig jaar heb ik de smaak te pakken, en nu ik ook een cursus boekbinden achter de kiezen heb kan het resultaat wel meevallen.
’t Moet in elk geval iets zijn wat combineerbaar is met keukenverbouwingen 🙂

En u? Zotte dingen in de pijplijn?

10 gedachten over “Project van 2016, afgerond

  1. Menck

    Weliswaar geen timelapse maar al bij al toch een fraai eindresultaat. Geinig om de seizoenen zo snel te zien evolueren. En ook: iedereen verlangt zo naar de zomer, maar hij is verdorie op een wip en een scheet voorbij. 😀

  2. lefabuleuxjardin

    dju, hier in de Walen is het internet soms belabberd. Ik krijg uw project maar half en half te zien, ik zal nog eens proberen als al mijn mansvolk nog ligt te slapen of zo en er niemand op internet zetten, maar hetgeen ik te zien krijg smaakt naar meer. Op stapel staande projecten… amai nie, of ze zot zijn laat ik aan een ander over om te beoordelen.

    1. Heidi Berichtauteur

      Geen idee hoe het komt, maar op Ipad laadt de diareeks niet, en op computer soms ook heel traag. Moest ik daar nu eens iets van snappen hé…
      Succes met de projecten!

  3. hoow

    Amaai, cool.
    Ik zou eens proberen met nog een paar extra foto’s vb elke week en ze wat rapper te laten verlopen, denk dat je dan echt de boom zult zien groeien enzo.

    1. Heidi Berichtauteur

      We hebben er bijna dagelijks één, maar door de verschillen in belichting is het echt niet leuk om daar een “rappe” voorstelling van te bekijken. Ik zie hier in WordPress ook niet hoe ik zo’n slideshow wat naar mijn hand kan zetten (qua tijd en bestandsgrootte dan)

  4. Marc Dufraing

    Geen echt zotte dingen maar dit jaar weer een stapje dichter bij de ecologische moestuin in Frankrijk. Kijken of dat daar ook werkt. Heb wel een goede tuinfrees maar vanaf dit jaar werken met vaste bedden van 1,2 m en wisselteelt – gebruik van woelvork – veel mulchen – druppelsysteem voor bevloeiing ipv sproeisysteem. – wordt vervolgd –

Geef een reactie

