Een schop onder mijn gat

Voila, Dat had ik nodig om hier weer eens iets te schrijven, en die kreeg ik.

Van zonen en man, want “die nieuwe computer, heb je die nu eigenlijk al gebruikt?” en van Rob van Natuurlijk Rijk, want de lijstjes voor de zadenruil moesten dringend binnen. Die actie waar ik eerst niet ging aan meedoen.

zadenruil

©foto: natuurlijk-rijk

Mijn excuus: ik heb de tuin gewoon de tuin laten zijn dit seizoen, en nauwelijks tijd gehad om aan iets anders te denken dan “keuken”. Gelukkig gaat de natuur zijn gangetje, en komen zaden vanzelf aan de planten. Een rondje oogsten, wat peuter- en prutswerk, stinkende potjes fermenterende tomatenzaden, en kijk, ik ben er weer helemaal klaar voor. Het is altijd weer plezant om al die zakjes in de bus te vinden, en elk jaar weer zijn er fantastische tomaten, paprika’s en mooie bloemen en planten die ik zomaar bijeen geruild heb. Een beetje moeite doen geeft elke keer veel resultaat. Mijn volledige lijstje zaden schreef ik eerst netjes op, en vind je (binnenkort) op de blog van Rob. Foto’s worden nog steeds GSM-gewijs genomen.

lijst te ruilen zadenOmdat een lijstje ook maar gewoon een lijstje is had ik zo het idee om hier in een paar afleveringen wat meer uitleg te geven, en eventueel wat fotootjes bij te voegen. Zo weet je wat je in huis haalt 😉 .
Als er na de ruil bij Rob nog zakjes overblijven zijn ze voor mijn lezers. Ik laat het jullie weten.

Ik kan alvast vertellen dat de zadenruil mij eindelijk weer in gang heeft gezet. Zaden sorteren, kijken waar ik veel van heb en wat dus geruild kan worden, weggooien wat nu ondertussen al 4 of 5 keer niet kiemde/niet lekker was/wel kiemde maar niks opbracht, een verlanglijstje maken voor volgend jaar, al eens snuisteren in de zadenlijst van Velt, oplijsten welke tomaten en paprika’s blijvertjes zijn, de mentale aantekening maken dat ik niet voor vijf jaar ver hete pepertjes moet zaaien, enzovoort, enzoverder. Zelfs mijn blog geraakt op die manier weer gelanceerd.

IMG_20171111_181137.jpg
Kijk, mijn bakjes zijn weer opgekuist en staan klaar voor het nieuwe seizoen. Als de serre opgeruimd is start ik daar alvast weer met wat kervel, spinazie en winterpostelein. Veldsla lukte vorig jaar in december ook nog, dat wordt zeker nog gezaaid. De grond wordt beter gebruikt in plaats van kaal gelaten, zei Jos mij, en hij kan het weten, want hij schreef zowaar een boek over alles wat met de serre te maken heeft. Voor Sint Maarten zal het al te laat zijn, maar wie weet gooit Sinterklaas dat boek wel in mijn schoentje? Ik ga er anders met plezier zelf om, dan krijg ik wellicht een gesigneerde versie.

Zoals dat dikwijls gaat met voornemens, kan het zijn dat dat hier ook weer verwatert na een paar keer… ik beloof dat ik mijn best doe, maar hier wordt nog steeds druk behangen, geverfd, geschuurd, geretoucheerd, en van keukenverbouwing gedaan.
’t Zijn de laatste prutsen, we vinden het nog altijd plezant, maar we kijken wel uit naar terug wat orde en rust (in hoofd en huis) en minder stof overal. Ook over het keukenproject: een update volgt wellicht.

 

 

 

13 gedachten over “Een schop onder mijn gat

    1. Heidi Berichtauteur

      Dat loopt hier exact van nu tot eind maart goed, daarna is dat een grote puinhoop. Dan vind ik overal zadenzakjes, van broekzak tot keukenkast. En op het moment dat ik ze nodig heb staan ze dan weer net uit mijn zicht 😉

  1. Marc

    Ik had je al een tijdje gemist … Zou ze gestopt zijn zonder iets te zeggen? Er zijn nog bloggers die na een aantal jaren stoppen… Je moet toch wel een grote tuin hebben om zoveel verschillende soorten te hebben staan. En wat een systeem – ik ben al blij dat ik er toekom om ze in groepen in te delen. Als je nog zaadjes over zou hebben ben ik wel geinteresseerd – om uit te proberen in mijn franse moestuin. Binnen enkele weken ga ik er terug naar toen en dan moet er daar ook al gewerkt (en gezaaid en geplant) worden. Zaaikalender is er toch wat anders dan hier bij ons.

    1. Heidi Berichtauteur

      Kijk gerust maar wat je kan gebruiken. De link naar mijn hele lijst staat in een volgende blogpost.
      Zomaar stoppen? Nee, veel te leuk voorlopig. Als ik daar ooit aan denk dan neem ik beleefd afscheid 🙂

  2. groengenot

    Aha hier ben je weer! Super! En die zaadbakjes zo georganiseerd jong! Van de mijne durf ik echt geen foto posten hoor😜.
    In ieder geval, ik zal je wel tegenkomen bij Natuurlijk-rijk he. Tot dan!

  3. elinevanantwerpen

    Welcome back 🙂

    Tof initiatief die zadenruil.
    Een kleine tip: eens gehoord dat zaden moeten kunnen ademen, dus misschien is het door die knijpzakjes dat de kiemlust ze soms vergaat? De mijne zitten in enveloppen in een schoendoos.

  4. Leen

    Amai zoveel verschillende soorten zaden! Ik was al blij met mijn zonnebloemen…. aan de rest heb ik niet eens gedacht. Misschien dat ik er nog wat uit de pompoenen peuter maar dat zal het dan ook wel zijn.

Plaats een reactie