Mijn zadenruillijstje: de tomaten

Wat toelichting bij mijn zadenruillijst, die je hier kan vinden.
De soorten die ik in aanbieding heb staan vet.

Best wel een hele lijst ondertussen…en een hele hoop potjes die hier de vensterbank bevolken.

fermenterende tomatenzadenVoor uw en mijn gemak hou ik het redelijk kort, en maak ik vier groepen: kerstomaten, “gewone” tafeltomaten, coeur-de-boeuf types en romatomaten.

Kerstomaten
*Pendulina Yellow: een nieuwe generatie tomaatjes, de plant hoeft niet te worden opgebonden. In de vollegrond wordt de plant breed. Eigenlijk is ze het meest geschikt voor potten en “hanging baskets”. De trossen met kleine heldergele kerstomaatjes hangen dan over de rand. Buiten uitplanten vanaf half mei, in de kas vanaf half april. Dit zgn. struiktype (zelftopper) hoeft niet te worden gediefd. Plantafstand 60-80 cm.
Wegens plaatsgebrek zette ik die in potten, en dat is altijd nefast… Ik vergeet dat water te geven. De momenten dat ze wel goed gesoigneerd werden: superlekker.
* Black cherry: donkere, middelgrote kerstomaat . Heel productief vroeg ras met roodbruin-rode ronde vruchtjes. Rijke, zoete smaak (sappig); ook geschikt voor pot. De eigenwijze tuinier, van wie ik deze zaden ooit kreeg, waarschuwde mij: het moeilijkste aan dit tomaatje? Wachten tot het donker genoeg is, en pas dàn in je mond steken.
* Green grappe: groene, druifgrote tomaatjes. Ze beginnen donkergroen, en rijpen af naar een iets geliger groen. Geen nood, de knik in het steeltje is een perfecte barometer om ze op het ideale tijdstip te plukken. Zeer productief.
* Sweet baby: wat mij betreft de allerlekkerste kerstomaat. Foto
* Zuckertraube: rode zoete kerstomaat. Zeer krachtige groeier, produceert grote trossen met rode smaakvolle zoete kerstomaatjes die net iets groter zijn dan gewone kerstomaten. De planten zijn geschikt voor teelt in potten en bakken.

Tafeltomaten
* Heidi: Een tomaatje dat ik moest en zou hebben, ah ja! Eddy bezorgde mij enkele zaden, met de waarschuwing dat ze al wat ouder waren, dus dat succes niet gegarandeerd was. Eddy, bij deze: tomatenzaden uit jouw collectie hebben het hier nog nooit laten afweten 😉 . Een rozerood, sappig tafeltomaatje, zeer productief en ook tot laat op het seizoen oogstbaar.
* Hellfrucht: zoet, vast, sappig trostomaatje. Vroeg. Volgens sommige bronnen dezelfde als Moneymaker.
* Rose de Berne: zeer productief ras. Rozerood. Oorspronkelijk uit Zwitserland afkomstig. Mooie ronde vorm met sappig en zoet vruchtvlees. Middelgroot, lekker, een blijvertje hier. Ik vraag mij af of die -e aan Bern daar niet te veel staat. De Zwitserse hoofdstad heeft dat toch niet?
* Tournesol blanc: zotjes, een roomwitte tomaat, die toch de heerlijke smaak van zo’n rode zongerijpte heeft. Ik kreeg de zaden van een Veltster, en deelde het jaar daarna zowel zaden als plantgoed uit. Ergens is er toch een kruising gebeurd, want ik had geen roomwitte, maar lichtoranje tomaten, met een feloranje tot rood “poepke”. Ook lekker, maar waarschijnlijk niet echt zaadvast. Voor de zekerheid vroeg ik zaden aan mijn schoonzus, die wel de perfect roomwitte had. Wie ze vraagt krijgt van die oogst, in de hoop dat ze niet gekruist zijn.
* Moneymaker: in de jaren ‘50 en ‘60 was de Moneymaker één van de meest populaire variëteiten om te kweken. Deze tomaat bracht in die tijd veel geld in het laatje bij kwekers, vandaar de naam. Tot op de dag van vandaag is het een populaire tomaat, zowel door de vorm als de smaak. De tomaten zijn middelgroot, 4 / 5 cm in diameter. De forse plant is zowel geschikt om te groeien in kassen als in de open lucht. Na zo’n 80 dagen kan er geoogst worden. Deze bleef ook maar vruchten maken, in november plukte ik de laatste trossen.
* Black Zebra: bruingroen-donkerrood gestreepte, middelgrote, ronde cocktailtomaat. Heel productief laat ras. Milde aromatische smaak

Coeur de boeuf
* Coeur de Boeuf van de markt van Edegem: zaden gewonnen uit een tomaat die mijn moeder op de markt kocht, en o zo lekker vond. Geeft een ietwat rozige, grote tomaat.
* Gildo Pietroboni: eentje die er elk jaar bij moét. Dit is de lekkerste dikkerd uit mijn serre. Rode, sappige, zoete tomaten, die per stuk tussen de 600 en 800 gram kunnen wegen. Rob vond ze ook lekker, een fotootje vind je hier.
* Roze Russische: die speelt volgend jaar niet meer mee hier. Weinig opbrengst, en niet echt “wow” van smaak.
* Terhune: type coeur-de boeuf tomaat, oranjeroze kleur. Grote vrucht met een redelijk aantal zaden, en een grillige vorm. Dieprood vruchtvlees, eerder fletse smaak en weinig productief. Hier zeker geen blijver.
* Amande pink: rozige, iets kleinere vleestomaat.
* Marvel striped: 
roze-oranje gestreept vruchtvlees, voelt sponsachtig aan bij het versnijden. Mooie, diep gelobde vruchten, met een grote variatie in vruchtgrootte.
Eerder melige, zoete smaak, en weinig zaden. Goed voor saus en soep, minder om zo te eten. Een zeer productief ras, waarvan begin augustus de eerste tomaat geplukt werd.

Marvel striped, klaar voor in de kookpotMarvel striped

* Russian persimmom:
abrikooskleurige vleestomaat, overheerlijk en zeer productief. Als ik mij niet vergis was dit één van de eerste die ik kon oogsten, en ook een plant die tot in oktober bleef gaan. 
* Marmande Franske:
 Katelijnse dikke vleestomaat. Deze werd nogal bejubeld op de zadenlijst van Velt, maar ik vond die wat tegenvallen, vooral qua opbrengst. Die komt in onze serre alleen als ik plaats teveel heb.
* Yubileyni tarasenko: een Oekraïense topper ontwikkeld in 1987 door de Sovjet-Unie tomatenkweker Fedor Tarasenko die zijn 75e verjaardag vierde in 1987 en de tomaat vernoemde naar deze viering: “Tarasenko’s Jubileum”. Krachtige, grote planten dragen grote clusters met ei-vormige vruchten van 100-150 g. De vruchten hebben een grappig spits uiteinde, het zogenaamde tepeltje. Ze hebben een zeer uitgesproken, evenwichtige, complexe en heerlijke smaak. Deze beschrijving haalde ik van ’t internet, bij mij overleefden de plantjes de transfer naar de serre niet. Ik kreeg vorig jaar echter zaden genoeg, ik kan delen.
* Burgess stuffing: Een tomaat om te vullen. Meer kan ik er niet over zeggen, ook deze overleefde de reis van warme keuken naar koele serre niet. Dat had vooral te maken met de ruwe behandeling onderweg. Krak, zei dat steeltje… Ik kreeg genoeg zaden om te uit te delen.
* Turks muts:
Een rare. Heel veel lobben en insnijdingen, gekke vorm, maar helaas snel geplaagd door ik weet niet wat. Amper vier tomaten heb ik daar van geoogst, en die verdwenen in de saus. Eerlijk is eerlijk: die krijgt volgend jaar een nieuwe kans.

tomatensaus

Roma
* San Marzano: de alombekende donkerrode saustomaat. Ik had gezegd dat ik ze nooit, echt nooit meer zou zetten, want die plant had altijd iets. Tot ik de zaden van Velt bestelde: geen omzien naar, en lekkere tomaatjes. Niet echt veel, dus misschien zal hij er volgend jaar toch nog uitgebonjourd worden.
* Amish paste: 
afkomstig uit de Amish gemeenschap in Amerika, waar deze tomaat sinds 1885 wordt geteeld. Hartvormig-ronde roma-tomaat. Zowel geschikt voor saus als om vers te eten. Middenlange rijptijd.
* Andine noire: donker, langwerpig, zeer productief. Prima voor saus.

 

 

 

Plaats een reactie