Ode aan de vlierbloesem

Mooi om te zien, heerlijk om te ruiken, maar vooral: lekker!

Tot vorig jaar moest ik op stap om vlierbloesems te plukken: ons boompje was nog veel te jong en had ocharme 4 schermen. Maar vlier groeit snel, en dit jaar heb ik biobloesems bij de vleet.

Om te beginnen plukte ik een bak vol. Bloemen die mooi openstaan en waar het stuifmeel af vliegt als je er tegen tikt: ideaal.

stuifmeel

Nee, niet slecht afgewassen of stoffig! Stuifmeel.

Samen met wat citroenen zette ik alles onder water, en liet het 24u rusten. Stel u van de geur niet te veel hemels voor: toen we ’s avonds thuiskwamen vroegen de jongens of er een kater in huis gesproeid had… Moenievrage.

Na een etmaal filterde ik alles door een neteldoek, en per liter vocht voegde ik een halve kilo suiker bij. Sommige recepten houden 1 op 1 aan, maar dat vind ik véél te zoet. Ervaring leert dat het ook met die mindere dosis voldoende lang bewaart.
Eergisteren nog aan de boom, vandaag gebotteld. In flesjes die gisteren nog ergens in een hollands rek stonden en vandaag netjes aan de deur geleverd zijn. Met etiketjes op geplakt die ik hier maakte, printte op zelfklevers en hopla: schoon eh?
vlierbloesemsiroop
En vooral: heerlijk! In cava, in witte wijn, in spuitwater, of als vervanger voor de suikersiroop die als basis voor sorbet dient.

De volgende dag: opnieuw geplukt. Verse bloemen, met aalbessensap van vorig jaar dat nog niet tot gelei verwerkt was. Da’s een literfles, van bij de Zweedse meubelgigant. Een beetje uitstelgedrag heeft zeker zijn voordelen 🙂

aalbessensap en vlierbloesem

aalbessen met vlierbloesem
Alles ook 24 u laten trekken, zeven en gelei maken. Sap afmeten, per liter sap een halve kilo confituursuiker (type 1 kilo suiker voor 2 kilo fruit) doorroeren, 3 minuten laten koken: klaar. Geheugensteuntje voor mezelf: deze hoeveelheid was goed voor 4 potjes.

De verse abrikozen waren ook al heel gunstig geprijsd op de markt, en dat samen met appelsienen en vlierbloesem leverde 7 potjes en een proevertje lievelingsconfituur op. De hoeveelheden in het recept dat je achter de link vindt werden x4 gedaan.

abrikozen-vlierbloesemconfituur

Vooral mijn lievelingsconfituur, de rest van de abrikozen werd samen met rabarber het favoriete confituurke van man des huizes. Als het vanaf nu “bokes met confituur” zijn, vinden we dat helemaal niet erg.
verwerkte oogst
Allé hop! Bloesems gaan plukken! Haast u, want binnenkort beginnen de besjes zich te vormen en ben je onherroepelijk te laat!

11 gedachten over “Ode aan de vlierbloesem

  1. Marthy

    Heidi, ik denk dat ik daar ook maar eens mee ga beginnen, met die vlierbloesemsiroop. Staat genoeg hier. Ben nu met de aalbessen en aardbeien bezig. Leg met dat eens uit van die etiketjes die je printte op “zelfklevers’.

    1. Heidi Berichtauteur

      Ja, daar heb ik een recept van met thijm en drop. Heerlijk in heet water (als thee), en goed voor de luchtwegen ook. Ons eigen anti-griepdrankje.

  2. Affodil

    Heidi, dat eerste recept, gebruik je daar koud water of giet je daar kokend heet water op om te laten trekken?
    (de etiketten zijn super!)

Plaats een reactie