De Verbeelding Book Challenge 2017 – februari

Een voornemen van vorig jaar: een overzicht van wat ik las, met de kaft van het boek, (een stukje van) de achterflaptekst, en voorzien van een klein beetje commentaar. Wie weet inspireert het je ook, of behoedt het je voor een foute aankoop.
Februari, alstublieft.

9. Een boek met een titel die meer dan vier woorden telt (want er gaat niets boven een boek met een lange titel): Lieve Amy vind mij alsjeblieft!!! – Helen Callaghan (308p)

Lieve Amy

Margot Lewis geeft les op een middelbare school in Cambridge. In haar vrije tijd schrijft ze een adviesrubriek, ‘Lieve Amy‘, in de lokale krant. Wanneer een van Margots leerlingen – de vijftienjarige Katie- verdwijnt, vrezen de inwoners van de stad het ergste. Dan ontvangt Margot een verontrustende brief voor haar rubriek. Bethan Avery is 20 jaar eerder ontvoerd … en van haar is sindsdien niets meer vernomen. Het handschrift in de brief komt overeen met dat van haar. Dit trekt de aandacht van criminoloog Martin Forrester, die al jaren probeert de waarheid boven tafel te krijgen.
Pffff… ik vraag mij af waarom ik dit boek per sé wilde uitlezen. Omdat ik hoopte dat het toch nog iets werd wellicht. Saai. Oeverloos saai.

13. Een boek met een illustratie op de cover: De jonge bruid – Alessandro Baricco (221p)

De jonge bruid

Op het Italiaanse platteland, begin twintigste eeuw, verschijnt een jonge vrouw bij een familie. Ze is de aanstaande bruid van de zoon die echter afwezig is. De familieleden worden aangeduid met hun rol: de Vader, de Dochter enz. Alleen de oude knecht heeft een naam. De familie viert elke ochtend dat er niemand gestorven is, al eeuwenlang vinden alle sterfgevallen ’s nachts plaats. Langzaam wordt de Jonge Bruid opgenomen in de geschiedenis en de gewoonten van de familie in afwachting van de Zoon.
Een boek dat mij deed denken – qua bevreemdende sfeer – aan de film “The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover” van Peter Greenaway.
Bijna alles speelt zich in hetzelfde decor af, er gaat een soort van vermoeidheid en gelatenheid van het boek uit, en toch sleept het je mee. Wie eens een “specialleke” wil proberen: doen!

Twee boeken voor de Book Challenge deze maand. Voor de statistieken: ondertussen zijn dat 9 boeken, en 2273 bladzijden die meetellen voor 2017.

“In naam van de vader” van Toni Coppers geraakte ook uit. Die zou ook wel passen onder nummer 9, maar als ik voor elke uitdaging 1 boek heb op het einde van het jaar vind ik het wel in orde.
Kristien Hemmerechts (ook een restje van januari) werd terug naar de bib gebracht. Niet door geraakt, te veel andere dingen aan mijn hoofd.

Op dit moment ben ik halfweg in “Kleine dagen: novelle” van Bernard Dewulf. Ik hou absoluut niet van ‘s mans columns, maar dit is prachtig. Ik lees het zeker uit, en weet jullie er meer over te vertellen in maart.

Bron afbeeldingen en flapteksten: Bib Wetteren en Bol.com

 

2 gedachten over “De Verbeelding Book Challenge 2017 – februari

Geef een reactie

