Verwennerij

De twee groten vertrokken net naar hun examen, de derde zoon posteerde zich achter een berg wiskunde, en ik trok met de jongste de wijde wereld in. Niet ver, gewoon een stukje van het Molenbeekpad. In zomers tenue en met de zon (nog) van de partij.

We hadden een schaar mee, en een hele grote zak. En het was vooral belangrijk dat het nog niet geregend had. Vlierbloesem was het doel! In onze eigen tuin is er een goeie twee maanden geleden een peterselievlier (Sambucus Nigra Laciniata) geplant, maar die heeft maar één bloemscherm. Dat mag dus niet in de siroop gedraaid worden, zeker niet als je weet dat op een kleine halve kilometer van hier de witte bloemen ontelbaar zijn. Bijkomend voordeel: ze staan langs een wandelpad waar geen auto passeert. De geur was bedwelmend, de oogst overvloedig.

Puur een verwenmoment dus. Kleinste zoon kreeg alle aandacht in deze hectische examentijd. Ik genoot van de schoonheid zo vlakbij huis, van stoffige blote voeten en het gevoel van dreigend onweer in de lucht. Het gonsde, zoemde, geurde en kleurde langs het wandelpad. we vonden ook een heleboel bermbloeiers die we graag bloemenweidegewijs in onze tuin willen, dus nu weten we waar we moeten zijn voor de tip van natuurlijk-rijk. Zo een uurke weg, zonder gezaag en gedoe, daar laden de batterijtjes weer van op. De rest van de verwennerij is in de maak: er staat nu een hele grote bak met bloemschermen, citroen en water te “trekken”. Morgen werken we alles verder af, volgens dit recept. Gegarandeerd lekker, ook in een droog wit wijntje of een glas bubbeltjes.

Als de regen nog even wegblijft ga ik nog wat plukken, want even nadat alle bloemetjes onder water verdwenen waren kwam ik nog een confituurrecept met vlierbloesem tegen. Kan niet slecht zijn. Morgen naar de markt om abrikozen, en dan proberen we een paar dingen uit. Ook “rababri” en “rabarbei”, confituur van rabarber en abrikoos of aardbeitjes staan nog op het “moeten-zeker-gemaakt-worden-want-heel-lekker” lijstje.

Maar als je mij nu wil excuseren? Ik ga mijn vaatwas een hartelijke en gemeende welkom-thuis bezorgen 😀
EINDELIJK!

3 gedachten over “Verwennerij

Plaats een reactie