Zomer in potten

Een beetje huisvlijt zorgde dit weekend voor een mooi resultaat.vlierbloesem

Deze vlierbloesem werd eerst samen met wat gesneden citroenen in een traiteurbak met 20 liter water gezet. In ’t vervolg denk ik beter eerst even na waar ik de bak vul, want geloof me, dat weegt. Dit heeft dus 24 uur dik in de weg gestaan:bak met water, citroen en vlierbloesem

Terwijl dat alles aan het trekken was, wandelde ik langs de te restaureren takkenwal in onze tuin en keek naar de kersenboom van de buren. Normaal is die nu al helemaal kaalgevreten door de vogels, maar dit jaar dus niet. Ik nam mijn laddertje en plukte een beetje van de drie takken die overhangen. Puik resultaat:kersenoogst van 1747g

Daarna trakteerde ik mezelf op een goedkoop maar handig cadeautje:kersenontpitter

Nu ja, ge moet er mee kunnen werken ook denk ik, want mijn vel heeft er meermaals tussen gezeten. Na toevoegen van suiker en citroensap liet ik alles een nachtje in de kelder staan, en de volgende dag zette ik deze pot op het vuur:kersenconfituur

Goed voor 5 potjes kersenconfituur.
Daarna haalde ik de aardbeien en kookte ze tot confituur, zeefde het appelsiensap waar vlierbloesem in lag en deed dat bij de abrikozen, ook goed voor confituur.
Tussendoor goot ik het vocht van bij de vlierbloesems door een neteldoek en maakte er een heerlijk siroopke van. Ben ik blij dat ik ooit een kookpot van 20 liter gekocht heb! Van die acties zijn geen foto’s gemaakt, volgens mij was het hier toen al veel te plakkerig om mijn fototoestel op verantwoorde wijze in de keuken te laten vertoeven.

De foto van het resultaat:zomer in potten

Wat de zonen straks naar de kelder mogen dragen: 26 liter vlierbloesemsiroop, 5 potten kersenconfituur, 3 potten vlierabrikozenconfituur, en 8 potten aardbeienconfituur.

Wordt vervolgd, maar dan met rabarber, ananas, wat later frambozen en aalbessen, en zeker een bisnummer van die vlier-abrikozen, want écht, da’s héééééél lekker!

Aan iedereen die een recept wil: het internet staat er vol van, maar mijn favoriete pagina vind je hier.

8 gedachten over “Zomer in potten

  1. natuurlijk-rijk

    Ook langs de Ikea gegaan precies, heel handig die flessen 😉 maar volgens mij ga je nu genoeg hebben voor de komende jaren 😉 wij hebben ook nog 1 fles siroop staan van vorig jaar terwijl we nu al aan het drinken zijn van de vlier-limonade van dit jaar 🙂

  2. De Zandeik

    En ik die dacht dat ik heel ijverig geweest was dit weekend. Die vlier-abrikozenconfituur was ik ook van plan om te maken, maar bijna vergeten :-). Hier is de combinatie ananas-rabarber heel populair.

Plaats een reactie