Zadenruil

Natuurlijk-rijk organiseert een zadenruil. Ik beloofde op facebook dat ik wel even wou kijken of ik iets had, en even later stond er dat ik nummer 17 kreeg. Terugkrabbelen was geen optie meer. Dankjewel meneer natuurlijk-rijk, namens mijn huisgenoten. Eindelijk zijn al die potjes en papiertjes met zaden die overal te drogen lagen netjes opgeruimd geraakt.
Gedurende “het seizoen” liep ik af en toe door de tuin en plukte dan hier en daar wat uitgebloeide bloemen, knipte een bloemscherm van een kruid, liet wat peulen drogen, en vergat het eigenlijk een beetje. Tot het berichtje over die zadenruil verscheen. Eén ding weet ik nu al wel zeker: volgend jaar moet ik een beetje gestructureerder tewerk gaan. Peulen die zeer goed te onderscheiden zijn als je ze plukt, zien er in gedroogde toestand allemaal vaag lichtbruin uit. Groene peultjes? Boterpeultjes? De verbluffend mooie Mrs Lei? Euh… geen idee. Daarom heb ik maar een zakje “peultjesmix” gemaakt.
Hetzelfde met pergamijnpapieren zakjes waar je snel iets opkrabbelt met een balpen die maar half schrijft: na drie maanden is dat een beetje een kwis. Hoe zag welk klein zaadje er nu weeral uit? Gelukkig waren het maar drie mogelijke antwoorden. Ze zijn gevonden.
Plastiek potjes stonden in de weg, kaf moest nog van zaad gescheiden worden, sommige vruchten waren al op voor ik er aan dacht dat de pitjes best wel bewaard konden worden. Een echte beginner dus, ikke.
Deze winter neem ik in het moestuinboek het hoofdstuk zaden winnen nog eens grondig door!

Al bij al ben ik nog blij met wat ik bijeensprokkelde, als je van Natuurlijk-Rijk een nummertje kreeg mag je laten weten wat je graag zou willen hebben.

bloei Mrs Lei   bloei boterpeultjes  boterpeultjes
2x peultjesmix (Mrs Lei, groene peultjes en boterpeultjes)

digitalis purpurea   digitalis purpurea detail
6x digitalis purpurea

daslook
1x daslook

purple blush aubergine
4x aubergine “Purple Blush” (10 zaden, de linkse ronde roomwitte aubergines die het hier buiten en in de serre goed deden)

oostindische kers
2x oostindische kers (oranje bloemen)

gentiaanereprijs
3x gentiaanereprijs (Veronica gentianoides, een hogere winterharde soort die in onze tuin niet woekert)

7x dille
1x radijs ( waarschijnlijk een kruising van alles wat er op dat moment groeide)
5x komkommer “Marketmore”(10 zaden, buitenras)
6x paprika “Alma”(10 zaden, buitenras, kleurt van roomwit naar oranje)
3x heet pepertje (20 zaden, ras onbekend, zat in biopakket groenten)
2x goudsbloem “California Wonder”

18 gedachten over “Zadenruil

  1. natuurlijk-rijk

    Die gentiaanereprijs lijkt me wel wat, hoe hoog wordt ie eigenlijk? En die aubergines wil ik ook wel eens proberen, nog nooit gedaan dus dat zou dan een experiment zijn. Misschien nog wat daslook en een heet pepertje om het af te smaken? Ik ben nr 1 ;-

    1. Heidi Berichtauteur

      De gentiaanereprijs wordt een 60-70 cm, en ze verrassen ons elk jaar met een tweede bloei. Ze zaaien zichzelf hier vlot uit, maar het blijft binnen aanvaardbare perken. Een echte beauty.

  2. Eddy

    Dag Tante Alice, ik ben wel geïnteresseerd in je peultjesmix, je gentiaanereprijs en je paprika ‘Alma’. Alvast bij voorbaat bedankt. Ik ben nr. 3.
    Groetjes, Eddy

  3. gonda

    Dag Tante Alice,
    ik ben wel nieuwsgierig naar het verband tussen Tante Alice en Heidi 🙂
    ik ben geïnteresseerd in je gentiaanereprijs, je paprika Alma, en de daslook
    ik ben nummer vier
    mvg
    Gonda

    1. Heidi Berichtauteur

      ’t Is niet ingewikkeld hoor: ikzelf heet Heidi, maar in het begin toen we in dit dorp woonden noemde iedereen ons “die mensen die in ’t huis van tante Alice wonen”. Een dame die iedereen die hier opgroeide kende… Het hele verhaal lees je hier:

  4. Saskia

    Dag Heidi,
    ik zou heel graag daslook zaaien. En je aubergines Purple Blush lijken me ook erg leuk. Ik weet dat ik niet alleen ben met die keuze, maar ‘niet geschoten altijd mis’ ;-). Ik ben nr.2 van de zadenruil. Groetjes, Saskia

  5. leonie

    Hallo Tante Alice,
    Ik heb interesse (zoals wel meer mensen:) in de daslook, de gentiaanereprijs en de komkommer. Ik ben nr. 12 van de zadenruil.
    Groetjes, Leonie

  6. isisst

    Hallo!
    Ik heb interesse in de gentiaanereprijs, de komkommer en de peultjesmix!
    De daslook laat ik aan de anderen die al aangaven die wel leuk te vinden!
    Groetjes,
    Isis (nr. 11)

  7. Heidi Berichtauteur

    Iedereen kreeg wat hij/zij vroeg. Mits een beetje herverdelen kon ik in alle envelopjes de gevraagde daslook en gentiaanereprijs stoppen. Gedeelde vreugd is dubbele vreugd, niewaar? Nu zijn die twee, net zoals de peultjesmix, echt wel op 🙂 . Ik hoor graag van jullie hoe het liep met de zaden, en als je toch nog daslook of ereprijs wil, laat het dan zeker weten: volgend jaar is hier weer een massa van die zaden te oogsten.

  8. Eddy

    Dag Heidi, ik heb vandaag je zaadjes ontvangen waarvoor mijn hartelijke dank. Ik kijk er al naar uit om ze volgend jaar uit te proberen, maar we zullen toch nog maar effe geduld moeten uitoefenen.
    Groetjes,
    Eddy

  9. gonda

    hé Heidi, je zaadjes zijn goed aangekomen, ik stuur die van jou morgen op, ben even in retard door hectische werkomstandigheden, nog prettige feestdagen gonda

Plaats een reactie